Campina Melkunie reorganiseert kaasproductie Noord-Holland

DMV International brengt deel van productie over van Uitgeest naar Veghel

Datum: 14 -03-2000
Plaats: Zaltbommel

De divisie Kaas van Campina Melkunie is voornemens de kaasfabriek in het Noord- Hollandse Ursem te sluiten. De productie zal grotendeels worden overgebracht naar de kaasfabriek in Lutjewinkel, eveneens in Noord-Holland. DMV International brengt een deel van de productie over van Uitgeest (NH) naar Veghel (NB).

De voorgestelde aanpassingen zijn bedoeld om de kosten in zowel de kaasproductie als de weiverwerking te verminderen. Tevens wordt door investeringen van bijna 30 miljoen gulden een modernisering van bestaande fabrieken bewerkstelligd, waardoor beter op de vraag vanuit de markt kan worden ingespeeld. Uitvoering van de plannen leidt tot een verlies van in totaal 68 arbeidsplaatsen. Er zal geen sprake zijn van gedwongen ontslagen; de sociale regelingen van Campina Melkunie zijn van kracht. Onder andere door het beëindigen van uitzendcontracten en interne herplaatsing van medewerkers worden de sociale gevolgen zoveel mogelijk beperkt. Vakbonden en ondernemingsraden zijn van de voorgenomen besluiten op de hoogte gebracht.

De kaasfabriek in Ursem maakt deel uit van de divisie Kaas van Campina Melkunie. Na uitvoering van de plannen zal de productie van alle Noord-Hollandse (NH) kaas worden geconcentreerd in Lutjewinkel. In dit bedrijf wordt flink geïnvesteerd, om het grootste deel van de huidige productie in Ursem over te kunnen nemen. Ook overige kaasfabrieken van Campina Melkunie nemen een klein deel van de productie van Ursem over.

In Uitgeest zal Campina Melkunie de fabriek die lactose produceert (HMS, Hollandse Melk Suiker) afslanken tot een vestiging die aangevoerde wei voorbewerkt. De voorbewerkte weipasta wordt vervolgens getransporteerd naar Veghel, alwaar het zal worden verwerkt tot lactose. Lactose is een belangrijke grondstof voor de pharmaceutische industrie. DMV International, een divisie van Campina Melkunie, is een van de grootste wereldwijde aanbieders van lactose en andere hoogwaardige zuivelingrediënten.

Voor meer informatie:
Campina Melkunie bv,