SP Den Haag vindt rekeningrijden sigaar uit eigen doos

Datum nieuwsfeit: 15-03-2000
SP afdeling Den Haag

Rekeningrijden: Minister Biedt Sigaren Uit Eigen Doos

Zuid-Holland mag de opbrengst van rekeningrijden (40-50 mil-joen/jaar) investeren in wegen en openbaar vervoer (OV). Met die sigaar uit eigen doos heeft minister Netelenbos de Haaglandse bestuurders warm gemaakt voor rekeningrijden.

Er is weliswaar slechts sprake van een experiment, maar dit experiment is zo omvangrijk en duur dat afblazen een onverantwoordelijke kapitaalvernietiging zou betekenen.

Bezwaren

Grootste SP-bezwaar: de meeste werknemers met benedenmodale inkomens zullen de meerkosten van fl 1000 tot fl 2000 niet vergoed krijgen van hun werk-gever, terwijl ze slechts de mogelijkheid hebben om op alternatief vervoer over te stappen ten koste van een veel langere reistijd. En ik heb de gedeputeerde voor verkeer gevraagd: ' Stel, je komt aan bij een tolpoort en kunt kiezen tussen via Park and Ride (P&R) op het OV stappen: kosten retourtje fl 7,- , of door het tolpoortje rijden: kosten fl 7,-. Ra, ra wat doe je?

Klapsigaren

Minister Netelenbos biedt zelfs klápsigaren. De explosief stijgende kosten van de toename van het OV zullen niet op het Rijk maar op provincie en stadsgewest rusten. Weliswaar worden nieuwe rails, busbanen en P&R-plaatsen betaald uit de opbrengst van het rekening-rijden, maar de stijgende exploitatiekosten van bus en tram moeten provincie en Haaglanden zelf opvangen. Zo worden de Zuid-Hollanders dubbel gepakt.