Opening proefinstallatie afvalvergassing ECN

--> -->

Opening proefinstallatie afvalvergassing
Petten, 15 maart 2000

Het Energieonderzoek Centrum Nederland in Petten opent op 15 maart een nieuwe proefinstallatie voor vergassing van vast en vloeibaar industrieel afval. Met deze installatie gaat ECN onderzoeken hoe verschillende vormen van met name hoogcalorisch afval het best kunnen worden ingezet voor het opwekken van elektriciteit en het milieuvriendelijk terugwinnen van grondstoffen. Het jaarlijks beschikbare energetische potentieel van industrieel afval is ca. 30 PJ.
De afvalvergasser is gebouwd door Gibros PEC BV in samenwerking met ECN en met financiële ondersteuning van Senter in het kader van de BTS regeling (bedrijfsgerichte technologische samenwerkingsprojecten).

Vergassing maakt een elektrisch rendement mogelijk van 30-40%, een factor 1.5 hoger dan bij conventionele afvalverwerking. Daarnaast kan de vergassingsinstallatie gecombineerd worden met een smeltinstallatie die waardevolle metalen terugwint. De resterende slak kan als klasse I bouwstof worden ingezet. Het proces heeft daarmee niet alleen een hoog rendement voor elektriciteitsopwekking maar leidt ook tot een lage milieubelasting en heeft bedrijfseconomisch een aantrekkelijk perspectief.

De proefinstallatie bestaat uit een tweetrapsvergasser (lage temperatuur pyrolyse en hoge temperatuur vergassing), een gasreinigingsunit en een verbrander. Verschillende soorten afval kunnen in een teervrij brandbaar gas worden omgezet. Daarbij kunnen alle aspecten van het tweetrapsvergassingsproces worden gevolgd en de verwerkbaarheid van een breed spectrum aan afvalstromen worden bepaald. Tevens wordt belangrijke informatie verkregen voor de ontwikkeling van een afvalvergasser met een verhoogde specifieke doorzet waarmee de marktpositie voor apparatenbouwer Gibros PEC aanzienlijk wordt versterkt.

De lage temperatuur pyrolysereactor bestaat uit een draaitrommel waarmee in een eerste fase uit het afval het ruwe brandbare gas en een vast residu wordt geproduceerd. De hoge temperatuurvergasser zet de brandbare gasvormige componenten om in een waardevol teervrij stookgas dat voornamelijk bestaat uit koolmonoxide en waterstof. Dit gas kan worden ingezet als brandstof voor elektriciteitsproductie of als basismateriaal voor de productie van bijvoorbeeld waterstof of hoogwaardige dieselolie.

Senter, een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, heeft tot taak om diverse subsidie- en kredietregelingen uit te voeren op het terrein van technologie, energie, milieu, export en internationale samenwerking. Doelstelling hierbij is het duurzaam versterken van de positie van het bedrijfsleven en kennisinstellingen in Nederland.

Voor meer informatie:

ECN Biomassa
- Drs. André Oudhuis ((oudhuis@ecn.nl))
- Ir. Johan Beesteheerde ((beesteheerde@ecn.nl))

Voor informatie over de subsidieregeling BTS: Senter, tel. 070-3610310

. . . . . .

Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Postbus 1, 1755 ZG Petten WWW: www.ecn.nl Laatste wijziging: 15 maart 2000 Informatie: (info@ecn.nl)