Provincie Nrd Holland ambassadeur voor het bedrijfsleven

Datum nieuwsfeit: 15-03-2000

PERSBERICHT, woensdag 15 maart 2000

Provincie als ambassadeur voor het bedrijfsleven

Noord-Holland moet nog mr economisch aantrekkelijk worden voor bedrijfsvestiging en buitenlandse investeerders. En het Noord-Hollands bedrijfsleven kan rekenen op de steun van de provincie bij het internationaal zakendoen. Gedeputeerde staten willen daarom als ambassadeur van en voor het bedrijfsleven optreden en de huidige vriendschap- en zusterrelaties met buitenlandse provincies herijken. Na evaluatie van het huidige Promotie en Acquisitiebeleid, zijn dit de hoofdlijnen van het nieuwe Promotie, Werving en Internationalisatie (PWI) beleid die gedeputeerde staten voor de periode 2000-2005 willen nastreven. Op 22 maart a.s. zal de commissie Economie, Landbouw en Europa advies uitbrengen.

Gedeputeerde staten willen samen met regionale organisaties en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven Noord-Holland promoten in het buitenland, zodat buitenlandse investeerders die een bedrijfsvestiging overwegen in Noord-West Europa, kiezen voor vestiging in onze provincie. Daarbij denken zij ook aan vestiging buiten de regio Amsterdam-Schiphol. De ontwikkeling van de wereldeconomie biedt volgens gedeputeerde staten immers voldoende nieuwe kansen om de concurrentiekracht van heel Noord-Holland te versterken. Zij zullen daarom aansluiten bij handelsmissies naar het buitenland die het bedrijfsleven initieert. Voor de komende periode willen gedeputeerde staten de economische relaties met Shandong (China), waarmee sinds 12 juni 1995 een zusterrelatie mee bestaat, en de Prefecture Niigata (Japan), waarmee sinds 24 oktober 1997 een relatie bestaat, samen met de Kamer van Koophandel verder verdiepen en uitbreiden. De contacten met de Regio Kvemo Kartli (Georgi), waarmee de provincie sinds 18 oktober 1997 een intentieverklaring heeft, moeten de komende tijd een economisch perspectief krijgen. Voorwaarde voor het onderhouden van relaties blijft volgens gedeputeerde staten, dat het Noord-Hollandse bedrijfsleven belangstelling toont. Naast deze regioÕs willen gedeputeerde staten ook bekijken in hoeverre regioÕs in West- en Oost-Europa interessant zijn voor het Noord-Hollandse bedrijfsleven

* Inlichtingen: Frank Andriessen, tel. (023) 514 32 90