Resultaten 1999 BASF bedrijven in Nederland

Datum nieuwsfeit: 15-03-2000
Resultaten 1999 BASF bedrijven in Nederland

Schommelingen in omzetontwikkeling BASF Nederland B.V. kenmerkten 1999

Het jaar 1999 werd gekenmerkt door diepte- en hoogtepunten. Terwijl de prijzen in het eerste halfjaar nog sterk te lijden hadden onder de nasleep van de Azië-crisis, vertoonde de omzet in het vierde kwartaal van 1999 een enorme sprong. Onder invloed van de gestegen olieprijs en het herstel in vraag en aanbod, kon uiteindelijk het omzet niveau van 1998 bijna weer worden bereikt. Het goede tweede halfjaar was voornamelijk te danken aan een structureel herstel van de chemicaliënmarkt.

Met 898 Mio NLG lag de omzet in 1999 krap 3% onder die van het jaar daarvoor. De afzet daarentegen lag met + 13% duidelijk hoger.

In het segment gewasbescherming kon de verloren afzet ten gevolge van het natte voorjaar niet meer worden goedgemaakt. Bij kunststoffen kon het verlies van het eerste halfjaar door de overname van de ABS activiteiten van DSM ruimschoots worden gecompenseerd. Inmiddels werd PVC overgedragen aan de Joint Venture tussen BASF en Solvay (Solvin).

Voor het marktgebied glycolen (grondstoffen voor onder andere vezels en antivries) was 1999 een topjaar. Dispersies en pigmenten hadden zonder uitzondering zwaar te lijden onder prijsdruk en concurrentie van buiten Europa. Dit gold ook voor fijnchemicaliën, waar voortdurende prijsdalingen vooral bij vitamines voor duidelijk lagere resultaten zorgden. Bij basischemicaliën kon het jaar per saldo goed worden afgesloten.

In de beide productie-locaties Kleefse Waard (latexdispersies voor tapijt, papier en matrassen) en Apeldoorn (pigment preparaten) leidden ingrijpende verbouwing- en bezuinigingsoperaties tot het behalen van de gestelde rendementsdoelen.

Dochteronderneming BASCOM Nederland B.V. startte in november 1999 met e-commerce activiteiten, die bijzonder goed aangeslagen zijn. Ook BASF Nederland B.V. werkt actief aan de invoering van verschillende vormen van e-commerce.

Harry de Vries, President-Directeur van BASF Nederland B.V. zegt daarover: 'Ik verwacht veel van de elektronische handel. Tegelijkertijd wil ik er nadrukkelijk op wijzen dat voor BASF het contact met de klant verder gaat dan het drukken op 'Enter'. In een wereld die verdigitaliseert zal het belang van persoonlijke aandacht alleen maar toenemen. Daarom koesteren wij als 'relaties in chemie' de chemie in onze relaties.'

Voor het jaar 2000 is een aantal portfolio wijzigingen voorzien. Zo zal BASF haar activiteiten op het gebied van masterbatches (pigmentpreparaten voor kunststofinkleuring) verkopen. Dit betekent dat BASF Nederland B.V. afscheid zal nemen van haar locatie Apeldoorn. Verder zal BASF haar activiteiten op het gebied van textiele kleurstoffen aan DyStar (Joint Venture Hoechst en Bayer) verkopen. De resultaten van het jaar 2000 zijn tot nu toe zonder meer gunstig te noemen.

Knoll BV

De grootste verandering voor Knoll in 1999 was de verhuizing van Amsterdam naar het nieuwe pand in Almere. Daarnaast is het bedrijf verheugd over de groei van de medische afdeling. Dit is het gevolg van de toenemende stroom aanvragen door Knoll AG om internationale onderzoeken te begeleiden, waaruit eens te meer de uitstekende reputatie van Nederland blijkt op het gebied van 'klinisch onderzoek'.

Voor Knoll BV bedroeg de omzet in 1999 fl. 20,2 miljoen, terwijl de omzet voor Sudco BV ruim fl. 6,6 miljoen bedroeg. Ook in 1999 hebben verschillende maatregelen van de overheid, gericht op verdere kostenbeheersing binnen de gezondheidszorg, er toe geleid dat de omzet bij Knoll BV iets is gedaald. De stijging bij Sudco BV is het gevolg van de overname van het klantenpakket van ICN Pharmaceuticals. Bovendien zijn de exportactiviteiten van Sudco verder toegenomen.

Helaas waren er ook teleurstellingen, met name vanwege de opgelopen vertraging bij de introductie van Reductilâ, een veelbelovend middel tegen overgewicht.

In 2000 gaat Knoll onverminderd door met de voorbereiding van de introductie. De registratie wordt verwacht in het najaar van 2000, zodat het product kort daarna kan worden geintroduceerd op de Nederlandse markt.

Sudco BV zal in het jaar 2000 haar energie richten op behoud en uitbouw van haar aandeel op de Nederlandse genericamarkt.

BASF Coatings Nederland B.V.

Ging het in 1999 met de autoreparatielakken (Glasurit en R-M) uitstekend, voor industriecoatings was 1999 een moeilijk jaar. Zowel de afstoting van de containercoatings als de verhuizing van het bedrijf van Tiel naar Apeldoorn waren daar mede debet aan.

In 1999 realiseerde het bedrijf een omzet van fl. 38,4 miljoen hetgeen een omzetdaling betekende van 17% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Voor 2000 verwacht BASF Coatings Nederland B.V. een omzetstijging. Het bedrijf streeft naar een marktaandeel van 25% in de Nederlandse autoreparatielakken-markt.

Wintershall Nederland B.V.

Wintershall Nederland B.V. is een efficiënt en rendabel producent van olie en gas en aanbieder van gasbehandeling- en transportdiensten.

De omzet over 1999 bedroeg fl. 208,9 miljoen. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekent dit een stijging van 10%. De oorzaak van deze stijging is een natuurlijke terugval in gas- en olieproductie die meer dan gecompenseerd is door hogere olieprijzen, gecombineerd met een hogere dollarkoers. Wintershall is bezig met de uitvoering van één nieuwe veldontwikkelingen en een nieuw pijpleidingproject. Wintershall verwacht dat de gasprijs in 2000 verder zal stijgen, hetgeen, samen met constante olieprijs, tot een beter bedrijfsresultaat zal leiden. Voor de komende jaren houdt het bedrijf rekening met een omzet- en winststijging door de ontwikkeling van nieuwe gasvelden.

BASF Drukinkt B.V.

De omzet van BASF Drukinkt B.V. over 1999 bedroeg 19,8 miljoen Euro (fl. 43,7 miljoen). Ten opzichte van de omzet van 1998 betekent dit een omzetstijging van 26%.

Het bedrijf kon profiteren van de hoge conjunctuur en wist nieuwe afzetgebieden aan te boren.

BASF Drukinkt is al sinds jaar en dag een gewaardeerde partner op het gebied van krantendrukinkten. Sinds kort heeft BASF in Nederland ook de markt voor verpakkingsdrukinkten betreden. 'De verpakkingsmarkt is zeer divers en biedt uitstekende kansen voor ons. Wij streven naar een marktaandeel van 20% binnen zes jaar', aldus Arend Segaar, directeur van het bedrijf in Doetinchem.

Dat het goed gaat met BASF Drukinkt blijkt uit de bouw van een nieuw coldset distributie- en servicecentrum en de voorbereiding van een grote vervangings- en uitbreidingsinvestering in de productie van zwarte kranteninkt.

De toekomstverwachtngen van het bedrijf blijven derhalve onverminderd positief.

BNL/15-03-2000

BASF Nederland B.V.