Akzo Nobel brengt revolutionaire katalysator-technologieën

Datum nieuwsfeit: 16-03-2000
Akzo Nobel brengt revolutionair vernieuwende katalysator-technologieën

Arnhem, 16 maart 2000. - Akzo Nobel lanceert de revolutionair vernieuwende katalysator-technologieën JADE en TOPAZ op de locatie Pasadena in Texas (USA). Hiermee verstevigt Akzo Nobel haar leidinggevende positie op het gebied van de verwerking van zware oliefracties. Bovendien worden hiermee ook de posities van andere toepassingen, zoals die met betrekking tot vacuümgasolie (VGO), versterkt.

JADE is een geheel nieuwe samenvoegingtechniek van katalysatoren, die voortkomt uit de traditionele APS FCC-techniek. Dit is de zogenaamde 'Fluid Catalyst Cracking' technologie zoals die momenteel wordt toegepast bij de fabricage van katalysatoren in Amsterdam, Pasadena en Santa Cruz (Brazilië). Met de JADE-techniek ontstaan er meerdere toepassingsmogelijkheden van deze katalysatoren bij zware oliefracties en versterkt Akzo Nobel tevens de positie in VGO-toepassingen. Bovendien maken de emissiebeperkende eigenschappen van de JADE-techniek het mogelijk om in de toekomst aan nog strengere milieueisen te voldoen.

Ook de TOPAZ-technologie betekent een doorbraak in de samenvoeging van katalysatoren. Zij komt voort uit de traditionele Filtrol®-techniek die Akzo Nobel op de locatie bij Los Angeles toepast. De TOPAZ-technologie geeft aanzienlijke verbeteringen in de cokeselectiviteit en de conversie van de zwaarste fractie van de destillatie van ruwe olie.

Beide samenvoegingtechnieken kunnen nu binnen één en dezelfde fabriek worden ingezet, waardoor Akzo Nobel's activiteiten in Pasadena zich verder kunnen versterken. "Het doet ons groot genoegen deze mooie nieuwe technieken voor de vervaardiging van een beter product tegen een lagere kostprijs aan te mogen kondigen. Hierdoor wordt onze unieke positie als aanbieder van het complete scala aan raffinageproducten versterkt," aldus de heer Rudy M.J. van der Meer, lid van de Raad van Bestuur, verantwoordelijk voor Chemicals. En hij voegde daaraan toe: "Onze grote mate van inzet om deze technieken in Pasadena in te voeren geeft onze betrokkenheid voor de lange termijn weer met onze klanten en de katalysatorbranche."

JADE en TOPAZ hebben in commerciële testtrajecten bij diverse grote klanten hun uitstekende prestaties ten volste aangetoond.

- - -

Akzo Nobel Catalysts levert zeer hoogwaardige katalysatoren, technieken en daarmee samenhangende diensten aan olieraffinaderijen en de petrochemische industrie. Met onze partners bekleden wij leidende posities op het gebied van FCC- en HPC-katalysatoren en andere specialiteiten. In 1999 bedroeg de omzet voor deze business unit EUR 295 mln.

Akzo Nobel, met hoofdzetel in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidzorg, verven en lakken, en chemische producten. Over 1999 bedroeg de geconsolideerde omzet exclusief Acordis, de vezelactiviteit die per 31 december 1999 aan CVC Capital Partners is overgedragen, ca. EUR 12 miljard (NLG 26 miljard). Zonder Acordis telde de onderneming ultimo 1999 68.000 werknemers in 75 landen. De financiële resultaten over het eerste kwartaal 2000 zullen op 25 april worden bekendgemaakt.

Internet: www.akzonobel.com

Noot voor de redactie /