Shell lanceert nieuwe online route-planner

Datum nieuwsfeit: 16-03-2000

16-03-2000

Shell GeoStar: meer dan een route-planner

BERLIJN - Shell heeft voor de Europese reizigers per auto een geheel nieuwe service gelanceerd: Shell GeoStar, een gratis, pan-Europese reisplanner op Internet

www.shellgeostar.com is een interactieve reis-site, die 16 Europese landen dekt en momenteel beschikbaar is in zes talen: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Deens en Zweeds. Shell werkt samen met partners als BOL.com, Polyglott, Budget Rent a Car, Hotelguide.com en Wunderground voor het leveren van interessante inhoud en aan reizen gerelateerde e-commerce diensten voor deze website.

'Shell GeoStar is meer dan een route-planner alleen,' zegt Richard Holroyd, Hoofd Marketing Futures van Shell International. 'Het is veel meer een complete mobiliteitssite die de 50 miljoen mensen die jaarlijks in Europa per auto op vakantie gaan, kan helpen bij de voorbereiding van hun reis. Doel is de reis zelf net zo aangenaam te maken als het aankomen op de plek van bestemming.' Hij voegde daaraan toe: 'In de toekomst zal de inhoud van onze Internet-site via de zogeheten WAP-technologie gekoppeld kunnen worden aan mobiele telefoons, wat reizigers fantastische nieuwe mogelijkheden zal bieden voor en tijdens hun reis.'

Shell GeoStar combineert zeer accurate kaarten op straatniveau en gedetailleerde routebeschrijvingen met toegankelijke toeristische informatie over de regio, reisinformatie en online services zoals het boeken van accommodatie, tickets en huurauto's. 'Deze combinatie maakt Shell GeoStar een echt complete online service,' aldus Holroyd. De reisplanner is geïntegreerd met informatie over zo'n 500.000 bezienswaardigheden (zoals musea) in Europa. Door de samenwerking met leidende Europese online verkopers, kunnen klanten een keur aan producten en diensten kopen die direct aan hun reis verbonden zijn.

Shell is momenteel in gesprek met een aantal additionele partners en verwacht op korte termijn nieuwe samenwerkingen te kunnen aankondigen, en zo de service van Shell GeoStar aan reizigers verder te kunnen uitbreiden. Verdere plannen voor de toekomst richten zich op expansie naar andere Europese landen en toegang in meer talen.

Kijkend naar de toekomst voorziet Holroyd enorme mogelijkheden door het gebruik van nieuwe technologieën, zoals WAP (wireless application protocol). 'WAP is een van de meest interessante ontwikkelingen van het moment. De mogelijkheid om toegang tot Internet te krijgen via hun mobiele telefoon zal de manier waarop mensen hun vakantie plannen en er daadwerkelijk invulling aan geven fundamenteel veranderen. Shell wil bij deze technologie een leidende rol spelen. Ik verwacht dat Shell op korte termijn in staat zal zijn om klanten te informeren over opstoppingen op hun route en hen alternatieve routes aan te raden. Of reizigers kunnen een Frans hotel boeken terwijl ze op de Duitse autoweg rijden. Shell wil met haar Internet- en WAP-diensten, die zich blijven ontwikkelen, de reiziger de middelen bieden om diens meest kostbare tijd van het jaar zo aangenaam mogelijk te besteden,' aldus Holroyd.

Shell richt zich op deze nieuwe activiteiten omdat het bedrijf veel kennis heeft van automobilisten en hun behoefte. In Europa bezoeken wekelijks meer dan 20 miljoen klanten een Shell-station. 'We weten wat onze klanten willen, en we gebruiken Internet om daaraan te voldoen,' zegt Holroyd.

De lancering Shell GeoStar zal gepaard gaan met een uitgebreide marketing campagne, waarbij zowel online als offline advertenties en promotie-acties zullen worden ingezet.