Faber (LNV) ontvangt HACCP Handleiding Diervoedersector

PRODUCTSCHAP DIERVOEDER

Staatssecretaris ontvangt HACCP Handleiding Diervoedersector
Den Haag, 16 maart 2000

Vandaag heeft Staatssecretaris Faber van LNV het eerste exemplaar in ont-vangst genomen van de HACCP Handleiding Diervoedersector. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst van het Productschap Diervoeder over voederveilig-heid in de voedselketen. De bijeenkomst vormde het officiële startschot voor de invoering van HACCP-normen in de kwaliteitsregeling voor de sec-tor. Daarmee is de Nederlandse diervoedersector absolute koploper wat be-treft kwaliteitsborging.

PDV-voorzitter Kienhuis sprak tijdens de bijeenkomst van het dichten van een gat in de kwaliteitsborging. 'GMP, de bestaande kwaliteitsborgingsrege-ling in de diervoedersector, wordt nu GMP plus HACCP. Dit betekent een omslag van een sectorgerichte, reactieve kwaliteitsborging, naar een op het individuele bedrijf toegesneden, pro-actieve aanpak.'

Het Productschap Diervoeder heeft de handleiding samen met TNO Voeding ontwikkeld. De handleiding geeft het diervoederbedrijfsleven richtlijnen voor de invoering van het risicobeheerssysteem HACCP (Hazard Analysis & Criti-cal Control Points) in hun bedrijfsvoering. Voor het eind van dit jaar moeten alle bedrijven die deelnemen aan de kwaliteitsregeling volgens dit systeem produceren.

Sinds de dioxineaffaire heeft de diervoedersector hard gewerkt aan de ver-betering van de kwaliteitsborging. Onder het motto 'Feed for Food' heeft het Productschap Diervoeder een Plan van Aanpak opgesteld. Doel is het permanent optimaliseren van het kwaliteitsbeleid van de diervoedersector, de samenwerking in de keten en de communicatie met de omgeving.

Voor meer informatie: ing J. den Hartog, secretaris van het Productschap Diervoeder, telefoon 070 - 370 83 90, of www.pdv.nl.

Foto.

ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud