'Asterix en Europa' in Rijksmuseum van Oudheden

Datum nieuwsfeit: 16-03-2000

Persbericht 16 maart 2000
'Asterix en Europa' in het Rijksmuseum van Oudheden Het Rijksmuseum van Oudheden combineert in de tentoonstelling 'Asterix en Europa' authentieke voorwerpen met levensgrote reconstructies van de wereld van Asterix. De strip levert de rode draad voor een archeologische verhaal over het dagelijks leven van Galliers en Romeinen. Bijzonderheden uit de Romeinse wereld worden met interactieve programma's tot leven gebracht. Ook zijn daarmee vergelijkingen met de huidige Europese Unie te trekken. De tentoonstelling gaat vergezeld van een boekje en een speciale Asterix-website, met een interactieve link naar het Europees parlement. Ook zijn originele striptekeningen van de hand van Albert Uderzo, gerealiseerd door Studio ET CETERA, te zien.

In 'Asterix en Europa' wordt de voor iedereen herkenbare wereld van de strip genuanceerd en soms ontmaskerd. De bezoeker loopt letterlijk door de strip: door het Gallische dorp met de huisjes van de smid en de vishandelaar, langs de menhirhakkende Obelix en via Romeinse legertenten naar het Gallische feestmaal aan de traditionele ronde tafel. De scenes uit de strip zijn het startpunt voor een archeologisch verhaal over het leven ten tijde van het Romeinse Rijk. Authentieke Romeinse amforen, beeldjes, helmen, zwaarden en vele andere gebruiksvoorwerpen komen regelrecht uit het leven van zo'n 2000 jaar geleden. De tentoonstelling sluit af met een vergelijking tussen het Romeinse Rijk en het Europa van nu, geillustreerd door Asterix-figuren en -passages.

In de tentoonstelling zijn verschillende multimedia verwerkt om de bezoeker spelenderwijs de Gallo-Romeinse wereld te laten ondergaan. Achtergrondinformatie over Asterix, het Romeinse Rijk en de Europese Unie krijgt men in het 'multimediabos' vol boeken, strips, internetsites en interactieve programma's. 36 speciaal voor de tentoonstelling gemaakte striptekeningen van Albert Uderzo, gerealiseerd door Studio ET CETERA vormen een tentoonstelling-in-een-tentoonsteling. 'Asterix en Europa' is gemaakt voor een breed publiek van alle leeftijden. De tentoonstelling zal voor de Asterix-lezer een feest van herkenning, terwijl de archeologieliefhebber er een frisse kijk op het leven in het Romeinse Rijk krijgt. Voor iedereen zal de confrontatie van strip, verleden en heden echter een oogstrelende verrassing zijn. De tentoonstelling is ontwikkeld onder auspicien van uitgeverij Les Editions Albert Rene (Parijs).

Het publiek kan via de Asterix-pagina's op www.rmo.nl communiceren met de conservator van de Afdeling Klassieke Oudheid van het museum en leden van het Europees parlement. Gedurende de looptijd van de tentoonstelling wordt een speciaal lezingenprogramma georganiseerd. Voor kinderen is er een speurtocht en een kleurplaat, en zijn er speciale programma's tijdens het Museumweekend (15 en 16 april) en de schoolvakanties. Bij de tentoonstelling verschijnt van Uitgeverij Bert Bakker het boekje 'Rare jongens, die Europeanen'.

Noot voor redacties