Ministerie van Defensie kiest voor Scania

Datum nieuwsfeit: 16-03-2000

Defensie kiest voor Scania

(6-3-2000)

Het Ministerie van Defensie heeft onlangs twee bijzondere Scania's in gebruik genomen. De voertuigen, van het type Scania R114GB6X2NA met de 380 pk/280 kW 11 liter motor, zijn standaard voorzien van de Scania Retarder en het uitgebreide Beers Veiligheidspakket, waaronder een airbag en een gordelspanner. Beide vrachtauto's worden ingezet voor de Dutch Army Shop (DAS) en zijn hiervoor voorzien van een speciale containeropbouw. De auto's zijn door geheel Europa, daar waar Nederlandse militairen op locatie zijn, operationeel. Ze zijn afgeleverd door de vestiging van Beers Bedrijfsauto te Zwolle in samenwerking met NCH.

De Dutch Army Shop fungeert als een moderne veldwinkel. In speciale
20 ft containers is een complete mobiele winkel ondergebracht die op iedere locatie geplaatst en uitgeschoven kan worden. Het assortiment omvat alle zaken waarvoor de militairen op de thuisbasis ook terecht kunnen. De winkel is voorzien van een eigen generator en dus geheel zelfstandig. De beide voertuigen beschikken over een NCH container afzetsysteem en een bijbehorende aanhanger. Om ook zelfstandig te kunnen laden en lossen was er behoefte aan een afzetsysteem dat de containers kan op- en afzetten vanaf de grond. Ook bestaat de mogelijkheid om de containers vanaf het voertuig rechtop af te zetten en ze later weer op te laden.

Na inventarisatie van de totale specificatie bleek het standaard Scania G-klasse chassis in relatie tot de door defensie gestelde eisen en wensen het meest geschikt voor deze bijzondere toepassing. Als resultaat van het modulaire specificatiesysteem konden deze speciale eisen en wensen op eenvoudige wijze in het ontwerp worden geïntegreerd.