Sophia Kinderziekenhuis: hoop Pompe-patienten prematuur

Datum nieuwsfeit: 16-03-2000

Sophia kinderziekenhuis, Pompetrials

AZR/Sophia vindt persbericht Pharming over klinische studie prematuur

Rotterdam 15 maart 2000; Het Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Sophia (bekend als het Sophia Kinderziekenhuis) waarschuwt voor te hoge verwachtingen die kunnen ontstaan naar aanleiding van het persbericht van het biotechnologie-bedrijf Pharming Group N.V.. In het vanmorgen uitgestuurde persbericht presenteert Pharming resultaten van een klinische fase II studie naar een medicijn tegen de ziekte van Pompe. De studie loopt in het AZR/Sophia.

In het belang van de patiënten, stellen de artsen en onderzoekers van het AZR/Sophia en de Faculteit der Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (FGG\EUR) dat het prematuur is om in dit stadium studieresultaten naar buiten te brengen. Eerst moeten zij door internationale wetenschappelijke podia zijn getoetst. De vertrouwensrelatie tussen de patiënt en behandelend arts kan door voortijdige publicatie ernstig geschaad worden. Voorts kunnen de uitgebrachte resultaten bij patiënten en hun families onverantwoorde verwachtingen wekken, die op dit moment nog niet kunnen worden ingelost.

Het AZR-Sophia presenteert de resultaten van de klinische studie zodra dit vanuit medisch-wetenschappelijk oogpunt verantwoord is.