Landelijke Aangifte Dag-congres: "De Stand van de Bijstand"

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000
Date: Mon, 7 Feb 2000 18:49:30 +0100

Rotterdam, 7 februari 2000

Stichting Belastingwinkel Rotterdam

Landelijke Aangifte Dag-congres: "De Stand van de Bijstand"

In het kader van haar 25-jarig jubileum zal het Landelijke Aangifte Dag-congres dit jaar georganiseerd worden door de Stichting Belastingwinkel Rotterdam. Het LAD-congres is een congres dat ieder jaar vlak voor de Landelijke Aangifte Dag wordt georganiseerd. Het congres zal plaats vinden op:

vrijdagmiddag 17 maart 2000, aanvang: 12:00 uur,
gebouw "Delftse Poort" (Nationale Nederlanden), Weena 505 te Rotterdam

en wordt mede mogelijk gemaakt door Deloitte & Touche en de ING-Groep. Tijdens het LAD-congres staan onderwerpen centraal, waarbij de fiscaliteit èn de positie van de bezoekers van de belastingwinkel naar voren komen. Dit jaar zal de vraag centraal staan hoe de bijstand in het nieuwe belastingplan zou kunnen worden opgenomen. Het congres draagt de titel "De Stand van de Bijstand". Gedurende het congres, dat onder leiding staat van prof.dr. L.G.M. Stevens, zullen verschillende sprekers, waaronder staatssecretaris Vermeend en mevrouw Jongerius (federatiebestuurder FNV) hun standpunten naar voren brengen, waarna er een forumdiscussie zal plaatsvinden.

Standpunten sprekers/forumleden/schrijvers:

- Drs. P.M.M. Heijnen, Wethouder Sociale Zaken, Den Haag:

"Het verstrekken van bijstand vormt slechts een onderdeel van de totale individuele zorg door gemeentelijke sociale diensten (toeleiding naar school of werk, schuldhulpverlening, verslavingszorg, psychosociale zorg, etc.). Het is niet mogelijk deze elementen los te koppelen. Dit zou het geval zijn als de bijstand als negatieve belasting wordt verstrekt."

- Mevr. drs. A.M. Jongerius, FNV, belastingwetgeving en sociale zekerheid:
"De in het nieuwe belastingstelsel ingevoerde heffingskorting moet worden uitgebouwd tot een basisuitkering."

- Prof.dr. D.J. Wolfson, lid 1e Kamer, PvdA
"De negatieve inkomstenbelasting en het basisinkomen negeren het recht van de bijstandscliënt op ondersteuning en maatwerk om waar mogelijk, uit zijn of haar afhankelijkheidsrelatie verlost te worden."

- Drs. S.R.A. van Eijck, Hoofddocent Fiscale Economie en Financiële planning, EUR:
"Bij bijstandsuitkeringgerechtigden moeten enerzijds alle op de welstandspositie van invloed zijnde variabelen in het wetgevingsproces worden betrokken. Anderzijds wordt de wetgeving daardoor complex. Te complex voor de doelgroep. De bedoelde groep heeft een reële loketangst en komt niet door de benodigde papierbrij heen komt die veelal toegang geeft tot financiële en fiscale steun."

- Mr. J.J.C. van der Graaff, sr-beleidsmedewerker dir. Bijstandszaken, Min. SoZaWe:
"Het behouden van principiële uitgangspunten rechtvaardigt een fijnmazige regeling voor de afstemming van de bijstands- en belastingwetgeving."

- Mevr. mr. J. Thunnissen, plv. Directeur Generaal der Belastingen:

"Verwerk de belastingvrije som, die in het nieuwe stelsel heffingskorting gaat heten, in principe net als nu in de loonheffing, maar creëer daarbij een regeling die het mogelijk maakt deze heffingskorting in geval van een bijstandsuitkering via een voorlopige Teruggaaf uit te betalen."

- Mr. T. Ypma, sr-staffunctionaris Haagse Instituut Sociaal Raadslieden: "Bij brutering van de Abw dient dezelfde wijze gekozen te worden als bij andere sociale zekerheidsuitkeringen. Op deze manier blijft het probleem van zinloos geld rondpompen weliswaar bestaan, wel betekent deze oplossing een betere afstemming tussen Abw en fiscale wetgeving en is het bijstandspercentagetarief uit de wereld."

Redactie:
Er is een flyer met het volledige programma. Tevens zal er een congresbundel verschijnen (vanaf 1 mrt in beperkte oplage).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
LAD-congrescommissie 2000
Roland Smak Gregoor