Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

10 jaar Marie Claire: Maandblad met een mening

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSBERICHT, maart 2000

10 jaar Marie Claire

Maandblad met een mening

Al tien jaar is Marie Claire het meest informatieve, afwisselende en

opiniërende glossy maandblad voor vrouwen. Marie Claire voelt feilloos aan

wat haar lezeressen interesseert. Iedere maand staan in Marie Claire

reportages over vrouwen en vrouwenzaken in binnen- en buitenland, mode &

lifestyle, persoonlijke interviews en maatschappij-kritische artikelen. Maar

ook de trends en de laatste ins & outs op gebied van uitgaan, muziek, film,

lichaamsverzorging en wetenschap komen uitgebreid aan bod. Marie Claire is

een maandblad met een eigen opinie die niet gekoppeld is aan een bepaalde

leeftijdsgroep maar aan een bepaalde mentaliteit. Marie Claire is

openhartig, geëngageerd, sterk en modebewust. Ook is zij genuanceerd en

beschikt ze over de juiste dosis zelfspot.

Verrassend en eigenzinnig jubileumnummer

In april bestaat de Nederlandse Marie Claire precies tien jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden! Het aprilnummer is een extra dik feestnummer, dat vol stijl en passie laat zien waar Marie Claire voor staat. In het mooie jubileumnummer (dat 17 maart verschijnt) onder andere een groot onderzoek onder 750 Marie Claire-lezeressen over hoe zij denken over zichzelf en de mannen in hun omgeving. Ook in dit nummer een terugblik op het afgelopen decennium - wat is er inmiddels veranderd voor vrouwen? Verder een indringend artikel over aidsbaby?s in Afrika en de hulporganisatie Orange Babies, opgericht door de Nederlandse Senegalees Thierno Baba Sylla en gelieerd aan het gerenommeerde stylistenhuis House of Orange.
In ?Marie Claire Internationaal? staat deze maand de vraag ?Hoe denken ze in andere landen over sex?? centraal. Vaste verslaggeefster Saskia Noort tekende o.a. voor een stevige discussie tussen acht vriendinnen, waarvan er vier werkende moeder zijn en vier thuismoeder. En natuurlijk ontbreken de trendy modepagina?s niet in dit nummer. Met ook nog een bijzondere modereportage over ?De Sterke Vrouw?, door Sacha, grondlegster van de typerende Marie Claire-fotografie.
De man krijgt zijn rapport

Speciaal voor Marie Claire ondervroeg cultuursocioloog Carl Rohde 750 Marie Claire-lezeressen over hun visie op zichzelf, de man en de maatschappij. De uitkomsten zijn onthullend. In het jubileumnummer is een special opgenomen met daarin een interview met Rohde en een uitgebreide reportage over de onderzoeksresultaten. Rohde schuwt kernachtige uitspraken niet en ook het onderzoek haalt een flink aantal clichés onderuit over hoe vrouwen over mannen en over zichzelf denken. (Zie bijgevoegd meer informatie over dit onderzoek).

Marie Claire deelt uit

Wat zou een feest zijn zonder cadeaus? Marie Claire-lezers delen volop mee in het tienjarig bestaan. In het superdikke jubileumnummer van de jarige (dat slechts ?5,95 kost i.p.v. ?8,95) geven gerenommeerde merken, dertien pagina?s allerlei prachtige cadeaus weg aan de lezeressen van Marie Claire met een totale waarde van bijna ?100.000. Bovendien krijgen abonnees bij het aprilnummer een Marie Claire-portemonnee en zit er bij het meinummer voor alle lezers een trendy heuptas.

Unieke samenwerking met de Bijenkorf

Speciaal voor het jubileum zijn de abonnees uitgenodigd voor de ?Ladies Evening? georganiseerd op 14 maart in alle filialen van de Bijenkorf. De avond zal een echt feest worden met speciale kortingen, loterijen, modeflitsen en demonstraties. En in alle filialen is een speciale Marie Claire-shop gebouwd. In deze shops vindt men onder andere een overzicht van Marie Claire-covers van de afgelopen tien jaar en negen kledingsets waarvan de verschillende kledingstukken bij elkaar zijn gekozen door de stylistes van Marie Claire.

Welverdiend succes

Bij de start in 1990 was het niet meteen duidelijk dat Marie Claire een succesvol bestaan tegemoet zou gaan. De markt voor glossy?s was behoorlijk vol en daarbij gaat de benaming glossy voor Marie Claire maar ten dele op. Niet alleen het uiterlijk van de vrouw is een belangrijke pijler van het blad maar ook het innerlijk van de vrouw krijgt, terecht, veel aandacht. Het lezerspubliek, toen nog onbekend met het fenomeen ?glossy met een mening?, was moeilijk te bereiken. Men keek niet verder dan de glanzende cover. De eerste nummers kenden een oplage van 36.000 exemplaren waarvan 3.000 abonnees. Na vier jaar maakte men de balans op en deed de prangende vraag zich voor: hoe slagen we erin ons lezerspubliek te bereiken? Een doordacht en effectief marketingplan bracht uitkomst en Marie Claire veroverde met de redactie, al vanaf de start met hoofdredacteur Renie van Wijk, definitief haar plaats op de tijdschriftenmarkt. En nu, tien jaar later, heeft Marie Claire een oplage van rond de 100.000 exemplaren waarvan 25.000 abonnees. En een bereik van maar liefst 113.000, gemeten onder vrouwen van 25 tot 48 jaar.

De vrouw volgens Marie Claire

De Marie Claire-vrouw is symphatiek, modern, sociaal bewogen en sterk. Ze staat met beide benen op de grond, is open-minded en heeft interesse in alles wat om haar heen gebeurt. Liefde, leven, relaties, werk maar ook mode, maatschappelijke ontwikkelingen, gezondheid en reizen. Ze besteedt dus zowel aandacht aan haar buitenkant, als aan haar binnenkant. De Marie Claire-vrouw zegt: ?Hier ben ik, kom maar op - ik luister, maar bepaal wél mijn eigen mening.? Het nieuwe millennium betekent nieuwe mogelijkheden. Marie Claire blijft de tijdgeest signaleren en gaat er dieper op in. Geen oppervlakkigheid en vertrutting maar inzicht en geestelijke verruiming. Marie Claire maakt zich op voor de volgende tien jaar in een nieuwe eeuw en haar lezeressen zijn er klaar voor.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie