VNG: handreiking voor verantwoording bestuurders

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000
Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG: handreiking voor verantwoording bestuurders

Het vandaag gepubliceerde rapport van de Commissie tot Onderzoek van de Rekening van de gemeente Rotterdam onderstreept de in recente jaren sterk toegenomen aandacht voor de vraag of uitgaven van bestuurders in het belang zijn van hun gemeenten. Bestuurders en volksvertegenwoordigers in het lokaal bestuur willen wat zij in het belang van de samenleving doen ook verantwoorden. Duidelijke regels voor declaraties en reizen zijn daarbij behulpzaam en nodig. In die regels zal rekening moeten worden gehouden met de lokale context; centrale regelgeving zou - zo blijkt ook uit het Rotterdamse rapport - haar doel voorbij schieten. Overigens kunnen regels nooit helemaal in de plaats treden van vertrouwen in bestuurders en hun persoonlijk verantwoordelijkheidsbesef. Voorts is een wederzijds helder verwachtingspatroon van wat accountants aan diensten kunnen bieden noodzakelijk.

Gelet op de grote aandacht die in de laatste jaren voor dit soort vragen van integriteit bestaat, is de VNG doende een handreiking op te stellen voor gemeenten om de verantwoording van bestuurders over de rechtmatigheid en de functionaliteit van hun uitgaven tegenover de gemeenteraden goed vorm te geven. Deze handreiking wordt gemaakt in samenspraak met gemeentebestuurders en deskundigen. Zo kan de VNG ook gebruik maken van al opgedane ervaringen in gemeenten met een transparant beleid en heldere procedures als het om financiële verantwoording gaat. Omdat de handreiking moet worden gezien in samenhang met de invoering van het nieuwe belastingplan zal deze nog dit jaar (na de zomer) verschijnen.

17 maart 2000