Antwoord Kamervragen over regeling groen beleggen

Gemaakt: 20-3-2000 tijd: 16:16

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 maart 2000

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van de leden Bos, De Boer en Feenstra, nr 2990006430, inzake de regeling groen beleggen.

Hoogachtend,

De Staatssecretaris van Financiën,

W.A. Vermeend

Vragen van de leden Bos, De Boer en Feenstra inzake groen beleggen, kenmerk 2990006430

Antwoorden:

1. Ja.

2. Het is bekend dat onder de nieuwe belastingwetgeving participaties in groenfondsen (met een zekere limiet) belastingvrij zullen zijn. Ook is bekend dat de vrees bestaat dat - voor zover groenfondsen thans zouden concurreren met belaste beleggingen en niet zozeer met op dit moment feitelijk onbelaste beleggingen - het fiscale voordeel en daarmee de aantrekkelijkheid van het groene beleggen kan afnemen.

3 en 4. Deze problematiek is thans nog onderwerp van beraad en studie. Tijdens de mondelinge behandeling van het wetsvoorstel Wet inkomstenbelasting 2001 in de Tweede Kamer heb ik reeds kenbaar gemaakt dat het Kabinet zo spoedig mogelijk komt met voorstellen om groen beleggen aantrekkelijk te houden. In het zogenoemde ondernemerspakket zal hierover duidelijkheid worden verschaft.