Opening paddentunnels in Castricum

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000

PERSBERICHT, maandag 13 maart 2000

Opening paddentunnels

Op vrijdag 17 maart opent gedeputeerde voor Wegen, Verkeer en Vervoer, Hen de Boer, een drietal paddentunnels onder de Zeeweg in Castricum. Dit doet hij samen met dhr. F. van der Vegte, directeur Natuurbeheer, Recreatie en Communicatie van PWN, mw. E. Swart van de Paddenwerkgroep Heiloo en dhr. H. Veerkamp van de Paddenwerkgroep Midden-Kennemerland.
De bijeenkomst begint om 14.00 uur in het PWN Bezoekerscentrum De Hoep aan de Johannisweg 2 in Castricum.

Padden die uit hun winterslaap ontwaken en naar de waterrijke polders kruipen om zich daar voort te planten, ontmoeten op hun weg vele hindernissen. Druk bereden wegen die de natuur en de leefgebieden van de padden versnipperen, vormen voor hen wel de gevaarlijkste barrière. De Zeeweg in Castricum is zo'n hindernis in de paddentrek. Maar binnenkort is de oversteek over deze weg voor hen een stuk veiliger. Op drie plaatsen in de Zeeweg zijn n.l. paddentunnels aangelegd. Dit paddentunnelproject is tot stand gekomen in samenwerking met de provincie Noord-Holland, de samenwerkende paddenwerkgroepen, NV PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland en de Dienst Landelijk Gebied van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.

Voor het beleid om de versnippering van de natuur door wegen en kanalen tegen te gaan, heeft de provincie vanaf 1996 1,5 miljoen gulden uitgegeven. Tot 2001 zal voor dit doel nog eens een half miljoen gulden worden besteed.

Het programma voor de opening van de paddentunnels is als volgt:

14.00 uur : ontvangst in het Bezoekerscentrum De Hoep
14.30 uur : vertrek naar de paddentunnels