Schiedam neemt staking over van Ver. Glasfabrieken Leerdam

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Steen en glas is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Vrijdag 17 maart 2000

Staking Vereenigde Glasfabrieken Leerdam opgeschort, Schiedam gaat zaterdag verder

De ruim 700 werknemers van de Vereenigde Glasfabrieken in Leerdam hebben vanmorgen hun staking in het cao-conflict met hun werkgever opgeschort tot nader order. De staking kan overigens elk gewenst moment worden hervat.

De stakers hebben voorts besloten om gedurende de periode waarin wordt gewerkt, in ieder geval niet over te werken. Dit om te voorkomen dat door de staking ontstane achterstand in de productie door overwerk wordt ingehaald. Consignatie-oproepen worden slechts gehonoreerd wanneer de veiligheid in gevaar is.De fabriek in Schiedam, zo'n 450 werknemers, neemt zaterdagmorgen vroeg de estafettestok over. Vanaf 7.00 uur wordt de productie afgebouwd, zodat er bij de opkomst van de middagploeg niet meer wordt gewerkt.

Niet alleen loonconflict

De staking van de in totaal 1.650 werknemers van de Vereenigde Glasfabrieken gaat niet alleen om een loonconflict. Ook vermindering van de absurd hoge werkdruk, invoering van betaald zorgverlof, een betere consignatieregeling en uitbreiding van de werkingssfeer van de cao tot alle werknemers (o.a. uitzendkrachten en gedetacheerden).De directie van het bedrijf weigert tot nu toe te onderhandelen over de voorstellen en heeft in een eindbod 2 procent loonsverhoging in een cao voor een half jaar geboden. Daarnaast wil de directie meer marktconforme arbeidsvoorwaarden. In de praktijk betekent dit in ieder geval geen verbeteringen en mogelijk wel verslechteringen.

Nadere inlichtingen:

Arthur Bos