Veel appelen geruimd in februari in de EU

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000
TuinbouwNet

Veel appelen geruimd in februari

Er zijn in februari van dit jaar veel appelen geruimd in de Europese Unie. Vergeleken met een jaar geleden werd bijna twintig procent meer afgezet. Toch bleef de appelvoorraad in de EU op 1 maart jongstleden erg ruim, zo meldt het Productschap Tuinbouw (PT).

In Frankrijk, Duitsland en Nederland hebben de afzetorganisaties in de afgelopen maand veel appelen verhandeld. Door de ruime voorraden is de druk op de markt groot en zijn de prijzen laag. Appelen met een mindere kwaliteit gaan naar de industrie. De verwerkers betalen voor dit fruit nog een redelijke prijs.

De EU-voorraad met appelen kwam op 1 maart jongstleden uit op ruim twee miljoen ton. Vorig jaar lag er op hetzelfde tijdstip vijftien procent minder appelen in de cellen. De Italianen beschikken nog over een zeer ruime voorraad. Begin deze maand lag er nog 800.000 ton in opslag, elf procent meer dan in 1999. Ook de Spanjaarden hebben nog veel appelen in de koelhuizen, evenals de Portugezen.

Appelvoorraad in een aantal EU-landen*

per 1 maart

Pt x 1.000 ton

Italië 711 724 804
Frankrijk 549 386 477
Duitsland 125 182 174
Nederland 180 192 189
België 86 93 99
Spanje 158 96 169
Portugal 59 14 78
Oostenrijk 71 58 69
Totaal 1,939 1.745 2.059

* van de overige EU-landen zijn op dit moment
nog geen voorraadcijfers bekend

Meer dan 1 miljoen ton Golden

Begin deze maand kwam de voorraad met Golden Delicious in de Unie uit op ruim 1 miljoen ton. Hoewel er in februari veel Golden is geruimd, was het niet voldoende om de druk van de markt te halen. Dit geldt eveneens voor de rassen Jonagold en Jonagored. Opvallend is verder de nog zeer ruime voorraad Red Delicious. Vooral in Italië en Portugal liggen nog veel van deze appelen in de koelhuizen. Daarentegen is de opslag met Granny Smith in de EU kleiner dan een jaar geleden. Van de nieuwe appelrassen is de Gala in de Unie bijna geruimd, maar ligt er nog wel veel Braeburn in voorraad.

Appelvoorraad per ras in de EU per 1 maart

Golden Delicious 1.048 807 1.066
Jonagold/-gored 245 305 306
Elstar 67 82 86
Red Delicious 117 99 164
Granny Smith 74 97 66
Boskoop 24 31 27
overige appelen 364 324 344
Totaal appelen 1.939 1.745 2.059

Perenafzet regelmatig

De afzet van peren in de EU liep in februari van dit jaar bevredigend. In totaal werd in deze maand ruim 100.000 ton verhandeld tegen aantrekkelijke prijzen. In de noordelijke lidstaten werd vlotter geruimd dan in Italië en Spanje. Beide landen zijn op dit moment de grootste perenbewaarders in de EU. Verder hadden de Portugezen op 1 maart jongstleden nog 15.000 ton peren in opslag. In België en Nederland bestaat de voorraad op dit moment vrijwel uitsluitend uit het perenras Conference.

Perenvoorraad in enkele EU-landen*

per 1 maart

Italië 55 99 83
Nederland 26 28 23
Spanje 68 77 86
Portugal 13 0 15
Frankrijk 5 3 3
Engeland 3 2 1
België 32 34 37
Totaal 202 243 248

* van de overige EU-landen zijn op dit moment
nog geen voorraadcijfers bekend.

Tweederde Conference

Tweederde van de totale EU-perenvoorraad bestond op 1 maart jongstleden uit Conference. Verder lag in Spanje begin deze maand nog 30.000 ton Blanquilla's in de cellen. De opslag met andere peren stelt niet veel meer voor. De verwachting is dat het restant peren tegen redelijke prijzen kan worden verkocht. De import van peren uit de landen van het Zuidelijk Halfrond zal dit jaar niet groot uitvallen.

Perenvoorraad per ras in de EU per 1 maart

Conference 131 163 163