Ford koopt Land Rover van BMW

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000
AutoRai

Ford koopt Land Rover van BMW 17-3-00.
Ford Motor Company heeft op 17 maart 2000 bekend gemaakt dat het een principeaccoord heeft bereikt met de BMW groep over de aankoop van Land Rover. De transactie is nog afhankelijk van het bereiken van definitieve overeenstemming, en van het verkrijgen van de toestemming die voor een dergelijke overeenkomst noodzakelijk is. Naar verwachting zal de aankoop in het tweede kwartaal van 2000 definitief worden.
De aankoop betreft de gehele line-up van Land Rover, dus Range Rover, Discovery, Freelander en Defender, inclusief de assemblage- en engineeringsfaciliteiten. Het heeft geen betrekking op de personenautos van Rover, noch op het overnemen van een deel van diens schuldenlast door Ford.

Land Rover is een geweldig wereldwijd merk met een heel bijzondere geschiedenis, zei Ford Motor Company President en Chief Executive Officer Jac Nasser. Het is onze bedoeling om alles uit Land Rover te halen wat er in zit.

De Raad van Bestuur is enthousiast over deze kans, aldus Voorzitter Ford Motor Company Raad van Bestuur William Clay Ford jr. Land Rover is in de hele wereld bekend en het past perfect bij Fords groeiende familie van merken van wereldklasse.

In de automobiel markt is Land Rover zeker een van de sterkste en meest beroemde merken, zei Joachim Melberg, managementvoorzitter van de BMW groep. De beslissing om Land Rover te verkopen was dan ook zeker geen gemakkelijke. Maar gezien onze nieuwe strategie, zijn we blij met de benadering van Ford.

Land Rover zal deel uit gaan maken van Fords Premier Automotive Group, die ook Lincoln, Volvo, Jaguar en Aston Martin omvat. De verwachte verkopen van Land Rover liggen dit jaar op ongeveer 200.000 autos.

Land Rover past goed bij onze strategie om onze wereldwijde premier brands te laten groeien, met producten die naast onze huidige product range kunnen bestaan, zei Nasser. Land Rover wordt beschouwd als de Jaguar van de 4x4 automobielen. Het versterkt onze marktpositie en strategie voor dit marktsegment dat sterke groei en goede winstmogelijkheden biedt.

BMW maakte op 16 maart 2000 bekend dat het in onderhandeling is met Alchemy Partners, een private investeringsgroep, over de verkoop van Rover.