SP hekelt promotie wapenhandel met China en Zuid-Korea

Datum nieuwsfeit: 17-03-2000
De SP is verontrust over de zakenreis die de Koninklijke Marine organiseert voor de Nederlandse defensie-industrie. Verschillende Nederlandse marineschepen varen nu naar spanningsgebieden als Zuid-Korea en China, maar doen ook Japan aan in het kader van de viering van de 400-jarige handelsbetrekkingen tussen Nederland en Japan. De reis, 'Fairwind 2000' genaamd, is mede bedoeld om het Nederlandse bedrijfsleven te promoten. De deelnemende bedrijven, waaronder Hollandse Signaalapparaten (HSA) mogen daartoe aan boord van de marineschepen presentaties geven en hun zakenrelaties ontvangen.

Na het bloedige ingrijpen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989 werd een Europees wapenembargo ingesteld tegen China. Desalniettemin voert Nederland militaire goederen uit naar China. De SP wil dat er een strikt Nederlands wapenembargo tegen China ingesteld wordt, zeker nu de spanning tussen de Chinese regering en Taiwan oploopt. Ook de leveranties van militaire goederen aan Zuid-Korea dat verwikkeld is in een wapenwedloop met Noord-Korea, stuit op bezwaren. SP defensiewoordvoerder en Tweede-Kamerlid Harry van Bommel: "Het wordt hoog tijd dat Nederland een strikter wapenexportbeleid voert. Leveranties aan landen die in spanningsgebieden gelegen zijn of die de mensenrechten niet respecteren, zouden absoluut verboden moeten worden. Nederland zou dan ook zeker niet de verkoop van militaire goederen aan dergelijke landen moeten stimuleren zoals nu gebeurt met de 'Fairwind 2000' reis." Hij stelt hierover schriftelijke vragen aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris van Economische Zaken.

Voor meer informatie:

Harry van Bommel: 06-22788043