Cursus: Indische filosofie - De Vedische periode

Datum nieuwsfeit: 18-03-2000
Indische filosofie
De Vedische periode

CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" 2000 Stichting filosofie Oost - West
Zaterdag 18 maart 2000 (10.00 - 16.30 uur; toegang ƒ 50,- per dag aan de zalen te voldoen).
Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
Bruno Nagel zal spreken over de Vedische periode. In dit onderdeel maken we kennis met het begin van de Indische filosofie zoals dat naar voren komt in de teksten van de Veda (12e - 6e eeuw voor Chr.). Het denken ontwikkelt zich hier vanuit een rituele en mythische denktrant - waarin kosmische samenhang een steeds sterkere rol speelt - naar het radicale meditatieve eenheidsperspectief van de oudere Upanisaden. Daar vinden we voor het eerst ook de gedachten over karma en reïncarnatie èn over bevrijding daarvan, die voor het Indische denken doorslaggevend zijn geworden. Aan de hand van enkele oorspronkelijke teksten, met name uit één van de oudste Upanisaden, wordt ingegaan op de eenheid van alles in het Zelf (âtman) en op ervaringsachtergronden daarvan.

Aanbevolen literatuur
° Gonda, J., De Indische Godsdiensten, Wassenaar Servire, 3e druk, 1994 p. 6-64 ° Chemparathy G., Doctrines van het Indiase denken; De oorsprong. In: J. Bor, E. Petersma en J. Kingma, De verbeelding van het denken, Amsterdam Contact, 1995 p. 58-66
° Nugteren A., Hindoeïsme. Heden en verleden, Apeldoorn Garant, 1992 p. 17-41 ° Callewaert W., India. Betoverende verscheidenheid, Leuven Davidsfonds, 1996 p. 22-33, 40-59

Dr. B.M.J. Nagel studeerde filosofie, theologie en godsdienstwetenschappen te Zwolle en Nijmegen en Indo-Iraanse talen en culturen in Utrecht. Hij is docent Vergelijkende Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Bruno Nagel schreef een proefschrift over de Indische wijsgeer Abhinavagupta en publiceerde artikelen over Hindoeïstische en Boeddhistische wijsbegeerte. Onder zijn redactie verscheen in 1988 de bundel Maken en breken. Over productie en spiritualiteit, waarin negen filosofen ingaan op het werk van hun Amsterdamse collega Otto Duintjer. Recent publiceerde hij over Meister Eckhart, onder meer in verhouding tot het Zenboeddhisme. Zijn voornaamste aandacht gaat uit naar het grensgebied van filosofie en spiritualiteit. Met name van het Boeddhisme verwacht hij op dit gebied verhelderende inzichten en impulsen.

Algemene gegevens:

1. FOW is een landelijke organisatie: de Stichting Filosofie Oost-West wil bijdragen aan de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog. De Stichting is levensbeschouwelijk neutraal.
2. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
3. Data voor 2000 zijn 22 januari, 19 februari, 18 maart, 8 april, 13 mei, 9 september, 7 oktober, 4 november en 25 november.
4. Folder en inschrijven bij: het secretariaat van Filosofie Oost - West, Zaanmarktstraat 18, 4811 BREDA of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
5. Website www.filosofie-oostwest.nl