Cursus: Westerse filosofie in de 20e eeuw

Datum nieuwsfeit: 18-03-2000
Westerse filosofie in de 20e eeuw
Nietzsche, Bataille en het Franse differentiedenken in wisselwerking met het Zenboeddhistische gedachtegoed

CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" 2000 Stichting filosofie Oost - West
Zaterdag 18 maart 2000 (10.00 - 16.30 uur; toegang ƒ 50,- per dag aan de zalen te voldoen).
Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.
Franse denkers, zoals Bataille, Derrida, Lyotard, Foucault en Deleuze die zich door Nietzsche’s filosofie hebben laten inspireren blijken regelmatig naar het zenboeddhistische gedachtegoed te verwijzen. In deze presentatie zal in de eerste twee delen aandacht geschonken worden aan deze neo-nietzscheaanse traditie waarin een radicale kritiek op het identiteitsdenken wordt geformuleerd. Vanuit een aanvankelijk negatieve kritiek wordt in toenemende mate de nadruk gelegd op ervaringsstructuren en concepten die overeenkomsten vertonen met het zenboeddhisme van de Kyotoschool. Daarin treedt een materialistische spiritualiteit op de voorgrond waarin het ‘tussen’menselijke als uitgangspunt voor een sociaal-politiek filosofie belangrijker wordt geacht dan het autonome subject. In de derde deel zal op deze invloed worden ingegaan. Het laatste deel is een interculturele toespitsing van differentie- en zenstandpunten, waarin de radicale betekenis van dit ‘tussen’ of ‘inter’ wordt uitgewerkt.

Aanbevolen literatuur

· Oosterling, H., Door schijn bewogen. Naar een hyperkritiek van de xenofobe rede, Kok Agora, Kampen 1996.

· Assoun, P.L., Hedendaagse Franse filosofen, Van Gorcum, Assen/Maastricht 1987
Dr. Henk Oosterling studeerde filosofie in Leiden en Rotterdam met bijvakken linguïstiek en Japans. Hij verbleef langere tijd in Japan om zich in het Japanse zwaardvechten te bekwamen. Vanaf 1985 doceert hij dialectiek, Frans differentiedenken en esthetiek aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is secretaris van de Nederlans-Vlaamse Vereniging voor Interculturele Filosofie en in die hoedanigheid publiceert hij regelmatig over Japanse filosofie en cultuur. Voorts is hij coördinator van het Centrum voor Filosofie & Kunst waar hij het onderzoeksprogramma ‘Intermedialiteit’ coördineert dat de verschuivende grenzen tussen filosofie, kunst en politiek in de hedendaagse cultuur exploreert.

Algemene gegevens:

1. FOW is een landelijke organisatie: de Stichting Filosofie Oost-West wil bijdragen aan de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog. De Stichting is levensbeschouwelijk neutraal.
2. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
3. Data voor 2000 zijn 22 januari, 19 februari, 18 maart, 8 april, 13 mei, 9 september, 7 oktober, 4 november en 25 november.
4. Folder en inschrijven bij: het secretariaat van Filosofie Oost - West, Zaanmarktstraat 18, 4811 BREDA of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
5. Website www.filosofie-oostwest.nl