Verschenen: 'Handboek Sfeerverwarming'

Redactie: (wdemol@casema.net)
Homepage: www.ecomarkt.nl/sgm

"Handboek Sfeerverwarming"
Op vrijdag 4 februari 2000 zijn op een bijeenkomst op het Ministerie van VROM de eerste exemplaren van het Handboek Sfeerverwarming uitgereikt aan betrokken partijen uit het bedrijfsleven, de milieubeweging en overheidsinstanties. Het boek is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van VROM, directie Industrie- en Consumentenbeleid.
Hinderstappenplan
Het boek gaat in op beleid t.a.v. open haarden en houtkachels, op de emissie die deze manier van stoken met zich meebrengt, op aanschaf-, brandstof- en stooktips, waarmee de goedwillende burger in staat is zijn emissie te verkleinen. Burgers die hinder ondervinden van hun stokende buren vinden in de bijlage een hinderstappenplan en voorbeeld brieven. Ook voor gemeenteambtenaren is er een hinderstappenplan opgenomen en een artikel dat bij wijze van voorlichting in huis-aan-huisbladen kan worden gepubliceerd. Uit een eerder door het Meldpuntennetwerk gehouden enquete onder gemeenten bleek dat vele gemeenteambtenaren geen hoge prioriteit aan de stook overlast (kunnen) geven, maar dat het in voorkomende gevallen een nauwelijks oplosbare ellende was. Ook wilde men graag aanpassingen in de wetgeving en een methode om de hinder gemakkelijk te kunnen objectiveren. Het Handboek Sfeerstoken is een goed begin voor ieder die betrokken is bij de problematiek rond houtkachels. Gedacht wordt hierbij niet alleen aan burgers, maar ook aan bemiddelaars, zoals wijkagenten, opbouwwerkers en officiele bemiddelingsbureaus. Voor veel gemeenteambtenaren zal het handboek faciliterend werken. Het was dan ook verbazingwekkend dat de vertegenwoordiger van de gemeenten, de VNG, wederom schitterde door afwezigheid. Mede daarom is het zinvol dat het Meldpuntennetwerk via de protocollen voor oplossen van stookoverlast door open haarden en houtkachels zowel burgers als gemeenteambtenaren zal benaderen en daarbij verwijst naar het Handboek Sfeerstoken, dat een goede basis is voor probleemoplossing.
Het Handboek Sfeerverwarming is, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij: Distributiecentrum VROM
3430 CG Nieuwegein
Tel.: 0900-8052 (40 ct/min)
Fax.: 0900-2018052 (40 ct/min)