Ajax honderd jaar geleden opgericht

Datum nieuwsfeit: 18-03-2000
Vindplaats 2
Vindplaats 3
AFC Ajax

Ajax-nieuws: Een eeuw Ajax, een eeuw supporters

Een eeuw Ajax, een eeuw supporters

Amsterdam, maandag 13 maart 2000.

Op 18 maart 2000 is het honderd jaar geleden dat Ajax is opgericht. Ter ere van dit eeuwfeest zijn tal van festiviteiten en activiteiten georganiseerd. Om alle Ajax- liefhebbers en supporters bij dit gouden jubileum te betrekken, heeft de club de volgende evenementen op stapel staan:

December - Ajax 100 erewedstrijd
Het Wembley-stadion was in 1971 een feestende rood-witte massa, toen Ajax van Panathinaikos won en hiermee de eerste Europa Cup 1 naar Amsterdam haalde. In december 2000 wordt het Ajax 100 jubileumfeest afgesloten. De apotheose vormt een replay van deze voor Ajax historische finale, gespeeld in de Amsterdam ArenA. De seizoenkaarthouders van Ajax krijgen op deze avond een cadeau van de jarige. Zij kunnen gratis naar dit duel vol nostalgie.
Vanaf 18 maart - Ajax 100 tram
Ajax en het Gemeente Vervoer Bedrijf Amsterdam vieren dit jaar beide het 100-jarig bestaan. Samen presenteren zij op vrijdag 17 maart de Ajax 100 tram. Vanaf 18 maart rijdt de Ajax 100 tram, lijn 20, een jaar lang rond het centrum van de hoofdstad.
De Ajax-supporters hebben een groot aandeel in het uiteindelijke uiterlijk van de tram. De Ajax-liefhebber kan haar of zijn favoriete voetbalmoment aan de club kenbaar maken en maakt kans op plaatsing op het voertuig. Op de tram zijn elf open plekken gereserveerd voor deze afbeeldingen. Ook de namen van de uitverkorenen staan bij de afbeelding. Aan het eind van het Ajax 100 jaar worden de elf winnaars uitgenodigd om een topwedstrijd in de Amsterdam ArenA bij te wonen. Supporters worden via de gebruikelijke Ajax-media (Ajax-site, Teletekst, Ajax Magazine) op de hoogte gebracht hoe ze kunnen meewerken aan de Ajax-tram.

17 en 18 maart - Oud & nieuw
Het nieuwe Ajax-jaar begint op 18 maart 2000 en wordt ingeluid met een overweldigend Nieuwjaarsconcert. Het Philharmonisch Orkest speelt in het Concertgebouw een keur aan bekende en speciale meesterwerken uit de klassieke muziek. Iedereen heeft de mogelijkheid thuis op de bank mee te genieten van deze bijzondere avond in het Concertgebouw. De AVRO zendt het concert namelijk 's avonds live op Nederland 1 uit.
19 maart - Ajax - FC Twente
De tweede dag in een nieuwe eeuw Ajax staat het competitietreffen met FC Twente op het programma. Rond deze wedstrijd staat bijna alles in het teken van voetbalhistorie, nostalgie en de rijke geschiedenis van de 'Meersche helden uit de Amstelstad'. De gebruikelijke voorwedstrijd wordt gespeeld tussen de E-jeugd van Ajax en de E-junioren van het Koninklijke HFC, de één-na-oudste club van Nederland. De supporters zullen, in samenwerking met het inmiddels bekende sfeerteam, flink uit pakken om in het stadion te laten zien dat de club jarig is. Ook zal het clublied (de Ajax-Marsch) op originele wijze ten gehore worden gebracht.
Een keer geen sponsornamen of spelersnamen op het tenue. Ajax 1 treedt tegen FC Twente aan in een Ajax-tenue dat tussen 1920 en 1950 is gedragen, met bijpassende broek en zwarte kousen. Tevens staan het programmaboekje en het programma op de schermen volledig in het teken van 100 jaar Ajax.

21 maart - Staatsloterijshow
Ter gelegenheid van het jubileum wordt op dinsdag 21 maart door RTL4 de Staatsloterijshow uitgezonden. Deze aflevering heeft het honderdjarig bestaan van Ajax als centraal thema. Gedurende deze live uitzending, die wordt gepresenteerd door Marc Klein Essink, zullen spectaculaire optredens uit binnen- en buitenland te zien zijn. Tevens zijn verschillende Ajacieden tijdens de show actief om geld in te zamelen voor het goede doel: de VU Kinderstad. Ook dit evenement is voor Ajax-fans vanuit de luie stoel thuis te volgen.
April en augustus - Ajax 100 Jeugdtoernooien
De jeugdopleiding van Ajax vormt al jaren de basis van de club. De toernooicommissie heeft alles in het werk gesteld om grote en internationaal aansprekende tegenstanders naar Amsterdam te halen voor een toernooi dat wereldwijd zijn gelijke niet kent. Alle leeftijdscategorieën van de jeugd van Ajax spelen op Sportpark de Toekomst tegen internationale tegenstanders van formaat. Ajax biedt op haar eigen sportpark de supporters de gelegenheid om de talenten van morgen aan het werk te zien. Voor iedereen zijn deze kwalitatief hoogstaande duels gratis te bezoeken.

22 april: Ajax zaterdag 1 en Ajax zaterdag 2 spelen vriendschappelijke duels tegen de amateurs van SC Feijenoord 1 en 2.
6 mei: D- en E-junioren; Ajax, Feyenoord, PSV, Willem II, Fortuna Sittard, Sparta, Club Brugge, Bayer 04 Leverkusen
13 mei: C-junioren; Ajax, Feyenoord, PSV, Willem II, Fortuna Sittard, Sparta, Club Brugge, Bayer 04 Leverkusen. Ook de jeugdselecties van de deelnemingen uit Ghana, Zuid-Afrika en België doen mee aan dit toernooi.
18, 19, 20 augustus: A-junioren; Ajax, Feyenoord, PSV, Sao Paulo, Arsenal, Bayern München, Juventus en Barcelona.
26 en 27 augustus: B- junioren; Ajax, Feyenoord, PSV, Liverpool, Bayer 04 Leverkusen, Club Brugge, Internazionale Milaan

20 augustus - Ajax 100 Kick Off Festival
Tijdens het jaar dat Ajax honderd jaar bestaat, wordt er niet alleen terug gekeken naar het verleden. Er wordt ook een brug geslagen tussen heden en toekomst. In meest letterlijke zin komt dit tot uiting tijdens het Kick Off festival dat op 20 augustus wordt gehouden. Op die dag vindt op ons jeugd- en amateurcomplex het grote A-juniorentoernooi plaats met internationaal gelouterde clubs. Ajax-supporters kunnen overdag genieten van topvoetbal. Op de parkeerplaatsen en de Arena-Boulevard treedt tegelijkertijd een keur aan artiesten op en worden verschillende activiteiten gehouden, vooral gericht op de jeugd. Supporters kunnen dus vanaf de Toekomst naar de Arena wandelen, waar de finale van het A-jeugdtoernooi wordt gespeeld. In en rond het stadion vindt die dag tevens de presentatie van de Ajax-selectie plaats. Uiteraard is de toegang voor deze straat van het seizoen 2000-2001 gratis.
3 en 5 augustus - Amsterdam 100 jaar jubileum toernooi
De hoofdmacht van Ajax speelt op 3 en 5 augustus het traditionele Amsterdam jubileum toernooi. Speciaal voor deze feestelijke periode zijn de clubs dit keer van internationaal topniveau. De selecties van Ajax, Barcelona, Lazio Roma en Arsenal binden de strijd aan in een toernooi dat zich wat voetbalkwaliteit betreft kan meten met EURO 2000.

Voordeel voor de seizoenkaarthouders van Ajax en andere Ajax-liefhebbers is dat de kaartjes makkelijk verkrijgbaar zijn. Ajax-seizoenkaarthouders en clubkaarthouders hebben het recht om als eerste kaarten voor dit toernooi te kopen. Tijdens deze exclusieve periode geldt er bovendien een korting van 25 procent. Vervolgens is er een periode van vrije verkoop.

Via de gebruikelijke kanalen (Ajax-site, Ajax Magazine en Teletekst) wordt bekend gemaakt wanneer een bepaalde verkoopperiode geldt.

10, 11 en 12 april - Ajax Revue
In 1910 was de première van de Ajax Revue en in 1950 deed de vereniging dit nog eens dunnetjes over. Nu voor de derde keer presenteert Ajax wederom een Revue in de RAI te Amsterdam. Een combinatie van eigen personeel, bestuursleden en professionals verzorgt deze combinatie van musical, zang en dans. De data waarop de Revue is te zien zijn 10, 11 en 12 april.
De laatste avond is speciaal voor Ajax-supporters gereserveerd. Informatie over de kaartverkoop wordt via de Ajax-media bekend gemaakt.

December - Ajax, de film
Naast de '100 jaar Ajax' video verschijnt er december dit jaar een bioscoopfilm over Ajax. Samen met ID&Dtv maakt Ajax een film om de supporter een beeld te geven wat er bij Ajax, voor en achter de schermen plaatsvindt.
Het hele seizoen 1999-2000 kijkt een cameraploeg achter de schermen mee naar de activiteiten van de Ajax-selectie en de andere werknemers bij Ajax. In het voorjaar verschijnt deze film op tv bij de NPS.