Presentatie Ajax in boekvorm

AFC Ajax

Ajax in boekvorm
Amsterdam, zondag 19 maart 2000

Onder grote belangstelling heeft samensteller Rob van Zoest zondagmiddag het eerste exemplaar van het Ajax-jubileumboek uitgereikt aan voorzitter Michael van Praag.

Samensteller Rob van Zoest overhandigde Michael van Praag het eerste exemplaar. De voorzitter schonk zijn boek aan het Ajax Museum.

Van Zoest sprak op De Toekomst niet over een jubileumboek, maar noemde het fraaie ruim vijfhonderd dikke boek een jubelboek. Het meest opvallende verhaal vond de samensteller zelf het verhaal van doelman Jan de Boer (1898-1988), die ooit de kern van het voetbal omschreef in drie punten: Vrienschap, saamhorigheid en clubliefde.

Er is gekozen voor een uniek document. Niet voor een naslagwerk, want daar zijn er al zoveel van. De betrokkenheid bij de club komt tot uiting, mensen die dag en nacht met Ajax bezig zijn worden in het boek aan het woord gelaten. Het meest bijzonder vindt Van Zoest zelf de laatste 25 bladzijden. Daarop staan zesduizend namen van Ajax-leden, die een eeuw Ajax belichamen.

Endt, al dertig jaar verbonden club als voetballer, journalist en woordvoerder interviewde 35 Ajacieden. Eigenlijk ben ik nog een jonkie. Er zijn mensen die al veel langer aan de club zijn verbonden. Ik heb veel interesse en respect voor de oude helden en de mensen die zich voor de club hebben ingezet. We wilden niet weer de geschiedenis schrijven. Door Ajacieden aan het woord te laten kun je het Ajax-gevoel beter uitdrukken.

Michael van Praag nam trots het eerste exemplaar in ontvangst en schonk deze aan de directeur van het Ajax-museum Thijs Lindeman. Veel wilde de Ajax-preses niet toevoegen aan het gloedvolle betoog van Van Soest. ,,Ik wil alleen Rob bedanken voor zijn niet aflatende ijver en clubliefde en hem complimenteren met het boek.''

Ajax als spiegel van het leven

164 jaar Ajax bijeen. Sjaak Swart (lid sinds 1950), Wim Schoevaart (lid sinds 1930), Piet Keizer (lid sinds 1956) werden natuurlijk geinterviewd voor het jubileumboek.

Jona op de arm van zijn vader. David Endt, De oud-perschef en tegenwoordig team manager van Ajax, schreef het boek samen met oud-hoofdredacteur Sytze van der Zee van het Parool.

Trots toont Dick Schoenaker zijn jubileumboek. Alle geinterviewde Ajacieden kregen een exemplaar mee naar huis.

Een historisch moment. Van Praag signeert het eerste exemplaar voor John Comitis en Rob Moore, mede-eigenaren van Ajax Cape Town. In zijn opdracht schrijft de voorzitter dat hij hoopt dat het Kaapse filiaal de komende eeuw net zo succesvol zal zijn als Ajax Amsterdam.

Bestellen
Alle producten zullen vanaf 18 maart verkrijgbaar zijn bij de Ajax Fanshop, Ajax-website en de gebruikelijk verkooppunten van Ajax-fanartikelen. Ajax Direct, onze postorder-afdeling, bracht een speciale catalogus uit die geheel in het teken staat van ons 100-jarig bestaan. Vaste klanten, seizoenkaarthouders en leden van de Supportersvereniging kregen deze reeds thuisgestuurd. De artikelen zijn ook te bestellen in onze fanshop online. Of bel met Ajax Direct: 0900-2002200

Nieuws Programma Dossier Opstelwedstrijd Ajax-quiz Ajax 100 links Classic collection Fanshop