Cisco Systems maakt nieuwbouwplannen in Amsterdam bekend

Telefoon: 023 562 82 08
E-mail: (robertdm@monogram.nl)

Cisco Systems maakt nieuwbouwplannen in Amsterdam bekend

Amsterdam, 20 maart 2000 - Cisco Systems zal in Amsterdam Zuid-Oost een grootschalige nieuwe vestiging bouwen. Het nieuwe Cisco-kantoor wordt opgezet als 'campus' - een uitgebreid complex van onderling verbonden kantoren met diverse faciliteiten - en representeert de grootste investering van Cisco Systems buiten de Verenigde Staten. Het wordt tevens het grootste kantorencomplex in Amsterdam en zal de op één na grootste vestiging van Cisco Systems buiten de VS zijn. De Amsterdam Campus krijgt een totale kantooroppervlakte van 97.000 m2 en zal binnen drie jaar na de opening van fase 1 - volgens planning in het 1e kwartaal van 2002 - in eerste instantie plaats bieden aan ongeveer 2.500 mensen. Uiteindelijk zullen er in de Amsterdam Campus bijna 5.000 mensen werkzaam zijn. Momenteel telt Cisco Systems in Nederland meer dan 700 medewerkers. In juni van dit jaar wordt gestart met de bouw. Met de bouw en inrichting van fase 1A van het nieuwe kantorencomplex is een bedrag gemoeid van ruim 270 miljoen gulden. Volgens de gemeente Amsterdam gaat het om de grootste investering in Amsterdam in de afgelopen twintig jaar.

De bouw van de Cisco Amsterdam Campus zal in drie fasen worden uitgevoerd. Tijdens de eerste fase worden twee gebouwen met een oppervlakte van 36.000 m2 gebouwd (fase 1A), gevolgd door een gebouw van 19.000 m2 (fase 1B) en later nog drie gebouwen met in totaal 42.000 m2 oppervlakte (fase 2). Het nieuwe kantorencomplex vervangt de huidige vestigingen van Cisco Systems in Amsterdam Zuid-Oost en zal onder andere het European Operation Centre, het verkoopteam voor Nederland en de pan-EMEA verkoopteams, Customer Advocacy en Inside Sales huisvesten.

De beslissing om in Amsterdam een dergelijk grootschalige vestiging te bouwen is het resultaat van de zeer sterke wereldwijde groei van Cisco Systems, die naar verwachting ook de komende jaren onverminderd door zal gaan. Nederland en Amsterdam zijn volgens Haico Meijerink, Director Customer Services EMEA en Director Amsterdam Campus van Cisco Systems in Nederland, de ideale locatie voor deze nieuwe vestiging, door de uitstekende infrastructuur, de centrale Europese ligging en het uitstekende distributienetwerk. "Nederland biedt een aantal hele duidelijke voordelen voor een groeiende internationale organisatie zoals Cisco Systems, ondermeer het hoge opleidingsniveau en de gedegen technische kennis, de taalkundige vaardigheden en de multinationale handelsgeest van de Nederlanders. De vestiging van de nieuwe campus - de eerste Cisco campus buiten de VS - is een bevestiging van de leidende positie van Nederland op zakelijk- en ICT-gebied, en is voor Cisco Systems een belangrijke mijlpaal die een snelle, ononderbroken internationale groei mogelijk maakt."

Cisco Systems zal nieuw personeel werven via onder andere speciale wervingscampagnes en opleidingsprogramma's. Via het Cisco Networking Academy Programma, een uitgebreid samenwerkingsverband met educatieve instellingen, hoopt Cisco de krapte op de arbeidsmarkt te verkleinen. Dit programma stelt studenten in staat om zowel theoretische als praktische kennis en ervaring op te doen met geavanceerde data- en telecommunicatietechnologieën. Ook verwacht Cisco een deel van het personeel aan te trekken uit het buitenland, waarover het bedrijf afspraken heeft gemaakt met de Nederlandse overheid.

De Amsterdam Campus wordt een uitgebreid complex van gebouwen die onderling met elkaar verbonden zijn. Het complex zal een brede reeks van faciliteiten herbergen, waaronder duizenden vaste en 'flex' werkplekken; een Technical Training Center met 'e-learning' faciliteiten; een Executive Briefing Facility met presentatieruimten en een demo lab; conferentiefaciliteiten; ontspanningsruimten, cafetaria en diverse personeelsfaciliteiten. Verder wordt het kantorencomplex een showcase van de nieuwste oplossingen en technologieën van Cisco Systems, met zowel vaste als draadloze verbindingen, Voice-over-IP, videoconferencing en ATM.

Het nieuwe Cisco kantorencomplex wordt gevestigd aan de Hullenbergweg in Amsterdam Zuid-Oost, op enkele honderden meters afstand van de huidige vestigingen.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 23.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van 12,15 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com of www.cisco.nl