Intel sponsort jonge onderzoekers

Datum nieuwsfeit: 20-03-2000
Nederlandse winnaars wetenschapswedstrijd gaan naar de VS

Intel sponsort jonge onderzoekers met reis naar Intel International Science and Engineering Fair in Detroit

Amsterdam, 20 maart 2000 - De Nederlandse winnaars van de 31ste Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers hebben gisteren uit handen van prof. dr. Gerard van 't Hooft, winnaar van de Nobelprijs voor natuurkunde in 1999, in newMetropolis te Amsterdam hun prijs ontvangen. De door Intel gesponsorde prijs, een reis naar de Intel International Science and Engineering Fair (ISEF) in de Verenigde Staten, is gewonnen door Sarah Broadbent (15) en Sofie Jacobsen (17) met hun onderzoek naar het recyclen van kartonnen melk- en sappakken. Zij mogen Nederland vertegenwoordigen op deze internationale wedstrijd voor wetenschap en techniek. De Intel International Science and Engineering Fair vindt plaats van 7 tot en met 12 mei 2000 in Detroit.

Sofie en Sarah hebben een eenvoudige en succesvolle methode bedacht om de verschillende materialen van melk- en sappakken - aluminium, polytheen, karton - te scheiden, waarna deze verder verwerkt kunnen worden. Met dit project zullen Sofie en Sarah nu deelnemen aan de Intel International Science and Engineering Fair in de VS. Beiden zitten op de Europese School in Bergen.

Intel, de grootste chipfabrikant ter wereld, sponsort de wetenschapswedstrijden die zijn verbonden aan de Intel International Science and Engineering Fair (ISEF) om de interesse voor wiskunde, natuurkunde en technisch onderwijs te stimuleren. Intel betaalt bijvoorbeeld de reis van de winnaars naar de Intel ISEF in Detroit. De ISEF is een toonaangevende internationale wetenschapswedstrijd voor scholieren tussen de 12 en 18 jaar, waarbij de deelnemers om de hoogste eer strijden in 15 categorieën, variërend van biochemie tot zoölogie. Een deskundige jury kent hier prijzen toe voor de eerste tot en met de vierde plek in iedere categorie.

Intel steunt de jonge toponderzoekers van 15 wetenschapswedstrijden in de volgende landen: Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Noord-Ierland, Noorwegen, Italië, Wit-Rusland, Oekraïne, Rusland, Hongarije, Tsjechië, Turkije, Zuid-Afrika en Polen. De wedstrijden zijn bedoeld om de wetenschappelijke en technische prestaties te volgen van jonge onderzoekers, de eerste generatie die geboren is in het Internet-tijdperk. De wedstrijden die aan Intel's ISEF verbonden zijn, bieden deze jonge onderzoekers de kans om hun ambities en enthousiasme voor innovaties in praktijk te brengen. Ook is het voor hen een aanmoediging om te kiezen voor een opleiding en een carrière op het gebied van wetenschap en techniek.

"Intel vindt het belangrijk om de belangstelling van jongeren voor wetenschap en techniek te bevorderen. Jongeren die een carrière op dit gebied kiezen, vormen de toekomst van Intel," zegt Rob Eckelmann, vice president en managing director bij Intel Europa, Midden-Oosten en Afrika. "De kwaliteit en de capaciteit om nieuwe dingen te creëren en uit te vinden, is de basis van Intel's succes en vormt de kern van de Intel Science Innovation Fairs en de International Science and Engineering Fair."

Over de Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers De Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers is een activiteit van de Stichting de Jonge Onderzoekers Nederland, welke jongeren op een actieve manier in contact wil brengen met wetenschap en techniek. De organisatie van de wedstrijd is in handen van een werkgroep die bestaat uit enthousiaste studenten.

Over de Intel International Science and Engineering Fair De Intel ISEF-wedstrijden worden beschouwd als de Olympische Spelen voor jonge onderzoekers. Aan de wedstrijd doen wereldwijd naar schatting een miljoen jongeren mee, tijdens meer dan 500 nationale wetenschapswedstrijden die aan de ISEF zijn verbonden. Met hun deelname kunnen zij afvaardiging afdwingen naar de ISEF-finale. Het evenement wordt dit jaar voor de 51ste keer gehouden. De ISEF kent onderscheidingen voor de eerste tot en met de vierde plaats. Daarnaast sponsoren Intel Corporation en de Intel Foundation diverse speciale onderscheidingen: Intel Young Scientists, Best of Category Award, Best Use of a Computer Award, Intel Fellows Award, Excellence in Teaching Award and Pinnacle Awards. Het bedrijfsleven, de overheid en programma's voor studiebeurzen worden eveneens onderscheiden.

Over Science Service
De ISEF wordt georganiseerd en beheerd door Science Service, een non-profit organisatie gevestigd in Washington D.C. De doelstelling van Science Service is het verbeteren van het begrip en de waardering van wetenschap en techniek bij mensen van alle leeftijden door middel van publicaties en educatieve programma's. Sinds 1949 beheert Science Service de International Science and Engineering Fair (ISEF). Intel is vanaf 1997 de naamsponsor van de ISEF. Science Service beheert tevens de Science Talent Search. Dit is in Amerika de oudste en meest prestigieuze wetenschapswedstrijd voor scholieren die naar een 'college' gaan. Deze wedstrijd startte in 1942 als een samenwerkingverband van de Westinghouse Foundation en Science Service. Intel is sinds 1998 eveneens naamsponsor van de Science Talent Search. Meer informatie over Science Service is te vinden op www.sciserv.org.
Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Anneke de Kort, telefoon ++31 (0)23 562 82 08 of e-mail (anneke@monogram.nl).