CNV wil gelijk vennootschapstarief voor hele Europese Unie

Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

Het gaat goed met Nederland, nu Europa nog

16 maart 2000
"Ons land is een belastingparadijs voor het bedrijfsleven. Nu kunnen grote bedrijven aparte afspraken met de overheid maken over de vennootschapsbelasting die ze moeten betalen. Ik vind dat er snel een gelijk vennootschapstarief voor de gehele Europese Unie moet komen. Dat is goed voor de Europese werkgelegenheid omdat bedrijven zich anders zullen gaan vestigen in landen waar dat belastingtechnisch het voordeligst is, zonder zich te bekommeren om de gevolgen voor hun medewerkers." Dit zegt voorzitter Doekle Terpstra aan de vooravond van de Europese top over werkgelegenheid in Lissabon. Met zijn uitspraak hekelt Terpstra de negatieve reactie van minister Zalm die niets ziet in een Europees werkgelegenheidsplan, omdat hij daarmee het Nederlandse belastingparadijs in rook ziet opgaan.
Terpstra noemt de reactie van Zalm kortzichtig en ingegeven door plat eigenbelang. Het is terecht dat de Eurpese commissie volgende week tijdens de top in Lissabon met een voorstel komt voor verbetering van de Europese werkgelegenheid. Ook de Nederlandse economie is daarbij gebaat.

Het CNV is bezorgd over de Europese werkgelegenheid. Binnen de Europese Unie is bijna 10 procent van de beroepsbevolking werkloos. In Spanje zelfs meer dan 15 procent. In Italië, Frankrijk, Griekenland en Finland ligt het werkloosheidspercentage boven de 10 procent. De vakcentrale CNV is voor een Europees werkgelegenheidsbeleid dat kaders vaststelt voor een nationaal beleid. Er dreigt op het gebied van werkgelegenheid binnen lidstaten te veel verschillen te ontstaan in lonen, arbeidsvoorwaarden, belastingen en arbeidsomstandigheden. Zo dreigen er binnen Europa `lage lonen landen' te ontstaan.

De huidige werkgelegenheidsvoorstellen van de Europese commissie bieden een goed uitgangspunt, maar gaan het CNV niet ver genoeg. Het CNV is voor de introductie van een Europese participatiegraad in plaats van het meten met werkloosheidspercentages. Laten we nu eens precies kijken wie meedoet in het arbeidsproces en wie aan de kant staat. Voor Nederland zou dat betekenen dat we serieus moeten werken aan de reïntegratie van WAO'ers. 912.000 WAO'ers drukken behoorlijk op de Nederlandse participatiegraad. Streefcijfer voor de Europese participatiegraad zou het gemiddelde van de drie best presetrende E.U.-lidstaten moeten zijn.

Daarnaast dienen er Europese richtsnoeren voor de sociale zekerheid te komen. Deze moeten er in eerste instantie toe leiden dat inwoners van de Europese Unie recht hebben op een uitkering als ze ziek worden, arbeidsongeschikt raken of werkloos worden. In tweede instantie moet ook de minimale hoogte van de uitkeringen bepaald worden. Deze hoogte moet aan het welvaartsniveau van de lidstaat worden gekoppeld. Lidstaten kunnen natuurlijk ook besluiten om hogere uitkeringen in te voeren of in stand te houden.

Nadere informatie:

CNV-voorlichter Willem Hooglugt: 030 - 2913 646 (w) of 06 - 53 837 659.