3Com kondigt plannen aan om groei te versnellen

Datum nieuwsfeit: 20-03-2000
Persbericht 3Com Benelux

3Com kondigt plannen aan om groei te versnellen

Stelt zich ten doel marktleider te worden in vier snelgroeiende technologiesegmenten: IP-telefonie, broadband access, wireless access en web-based oplossingen.

SANTA CLARA, Calif., 20 maart 2000 Als vervolg op de beursgang van Palm, Inc. kondigde 3Com Corporation vandaag aan de volgende stappen in de voltooiing van een strategische heroriëntatie te zetten, en de nadruk nog sterker te verleggen naar markten, technologieën en producten die een snelle groei vertonen. 3Com zal zich volledig concentreren op drie vastomlijnde netwerkmarkten: consumenten, bedrijven (met name klein tot middelgroot) en netwerk service providers. 3Com biedt deze klantgroepen naadloze en krachtige mogelijkheden voor connectiviteit en bouwt door op de eigen toonaangevende positie in de volgende vier technologieën, elk sterk in opkomst: IP-telefonie, broadband access, wireless access en web-based oplossingen.

"Historisch gezien heeft 3Com altijd aan de basis van belangrijke technologische veranderingen gestaan," zegt Eric Benhamou, 3Com's chairman en chief executive officer. "De aankondigingen die we vandaag hebben gedaan zijn in lijn met die traditie. We concentreren onze inspanningen op markten waarin we een toonaangevende rol hebben verworven. Tegelijkertijd doen we strategische investeringen in nieuwe technologie en gaan we de samenwerking aan met bedrijven die ons aanbod versterken. Bovendien trekken we ons terug uit sectoren die voor de toekomst van 3Com niet langer van strategisch belang zijn."

"Op het gebied van opkomende technologie is 3Com vanaf de start toonaangevend geweest. We zijn de nummer één in broadband toepassingen voor thuis, netwerken voor kleine bedrijven, LAN-telefonie, complete Ethernet connectiviteit, remote access en draadloze CDMA oplossingen voor netwerk service providers," voegt Benhamou toe. "Ik heb een nieuw 3Com voor ogen, dat in de Internet-economie een belangrijke rol zal spelen. We hebben de energie en het enthousiasme van een bedrijf dat net begonnen is, een toonaangevend pakket patenten, een distributienetwerk dat zijn gelijke niet kent, 3 miljard dollar in contanten en 21 jaar ervaring. Dat is een zeer sterke combinatie."

Consumentenmarkt: nadruk op broadband en wireless

In de consumentenmarkt legt 3Com zicht toe op het verbeteren van de persoonlijke productiviteit, verhoogd gebruiksgemak en entertainment voor de moderne mobiele gebruiker. Daartoe beschikt 3Com al over een ruim aanbod aan producten voor broadband access naar het Internet en netwerken voor thuis. Om meer aandacht te kunnen schenken aan de groeisegmenten in deze consumentenmarkt, trekt 3Com zich terug uit de huidige markt voor analoge modems. Het voornemen is om samen met Accton en NatSteel Electronics een nieuw bedrijf te vormen dat de huidige analoge desktop en PC Card modems van 3Com zal overnemen. Dit nieuwe bedrijf zal tevens onderzoek doen naar producten voor Internet-access en deze vervolgens ontwerpen en op de markt brengen.

De bedrijvenmarkt: nieuwe samenwerkingen, nieuwe netwerkapparaten, nieuwe netwerktoepassingen en nieuwe producten

3Com's producten voor commerciële toepassingen worden gericht op kleine tot middelgrote locaties. Ze bieden krachtige connectiviteit, maar blijven eenvoudig in het gebruik. Om deze sterkte verder uit te bouwen, kondigt 3Com de samenwerking aan met Inktomi voor web-caching, met F5 voor load balancing, en met Sonic Wall voor firewall-mogelijkheden. Deze samenwerkingen zullen een geheel nieuwe categorie van netwerktoestellen mogelijk maken; met name producten die rijk aan functies zijn en de vraag naar een sneller en veiliger webgebruik ondersteunen.

3Com heeft ook een samenwerking gevormd met Apropos Technology, het toonaangevende bedrijf op het gebied van toepassingen voor customer relationship management. Apropos Technology zal rond LAN-telefonie toepassingen voor klantenservice en call-centers ontwikkelen. 3Com zal versie 4 van het Total Interaction Management System van Apropos Technology integreren met het eigen NBX 100 LAN Telephony Communications System.

3Com kondigde vandaag ook een partnership aan dat de voordelen van LAN-telefonie naar draadloze gebruikers brengt. Deze samenwerking omvat het integreren van de technologie van het NBX-systeem in de draadloze toestellen van Symbol Technologies, waardoor gebruikers altijd toegang hebben tot de functionaliteit van het NBX-systeem.

Tenslotte zal 3Com ook investeren in CAIS om oplossingen voor high-speed Internettoegang te creëren, aanvankelijk gericht op de verblijfsindustrie als onderdeel van de opkomende markt voor vistor-based networking.

Om de aandacht volledig op de hiervoor genoemde mogelijkheden te kunnen concentreren, zal 3Com zich uit de large enterprise LAN core markt terugtrekken. 3Com staakt de productie van de CoreBuilder-reeks, waarvan de laatste units op 30 juni 2000 zullen worden afgeleverd. 3Com kondigt een verdere uitbouw van de samenwerking met Extreme Networks aan om huidige gebruikers van het CoreBuilder-platform een migratiepad en high-end producten voor switching te bieden. 3Com zal ondersteuning op niveau 1, 2 en 3 handhaven en tevens engineering services blijven aanbieden. De alliantie met Extreme Networks biedt tevens nieuwe mogelijkheden voor cross-selling en gezamenlijke marketing door beide bedrijven.

3Com trekt zich ook terug uit de markt voor de large enterprise WAN core, en kondigt aan dat de laatste leveringen van PathBuilder en NETBuilder producten op 30 juni zullen plaatsvinden. Gebruikers van producten die niet langer leverbaar zijn, kunnen gedurende een periode van twee jaar een beroep doen op service en technische ondersteuning.

3Com kondigt de Switch 4000-reeks van backbone netwerksystemen aan. Deze voorgeconfigureerde systemen zijn specifiek ontworpen om kleine tot middelgrote locaties te voorzien van eenvoudig te gebruiken LAN Backbone switching met een hoge poortdichtheid. 3Com's nieuwe Switch 4000 is een eenvoudig in te zetten "backbone-in-a-box", inclusief management, switching fabric, power supply en bijbehorende I/O modules. 3Com introduceerde ook de SuperStack II Switch 9100 met Gigabit-over-Copper high speed LAN technologie.

Service Provider Market: 3Com verwerft Call Technologies Incorporated en breidt de alliantie met Copper Mountain verder uit

3Com's carrier-netwerktak levert toonaangevende infrastructuren voor IP-access aan telecommunicatie service providers zoals carriers, PTTs, ISPs en CLECS. Om de leidende positie in deze markten verder uit te bouwen, kondigde 3Com de acquisitie van Call Technologies en de alliantie met Copper Mountain aan. 3Com's acquisitie van Call Technologies is complementair aan de acquisitie van LAN Source in December 1999, en brengt 3Com versneld in een leidende positie in de markt voor Unified Messaging producten en diensten.

Als uitbreiding op de huidige OEM-relatie met Copper Mountain, kondigde 3Com vandaag ook aan dat de DSLAM producten van Copper Mountain een nieuw bestanddeel gaan vormen van 3Coms CommWorks enhanced services architectuur. Dit gegeven markeert 3Coms toetreding op de markt voor DSL-access. De producten zullen als 3Com Total Control 500 op de markt komen. De toevoeging van een product met DSLAM-eigenschappen verstevigt de CommWorks media access layer. De CommWorks architectuur biedt momenteel netwerktoegang via inbel-, draadloze - en kabelverbindingen.

"Als het gaat om consumenten, bedrijven en service providers die makkelijk te gebruiken oplossingen zoeken voor complexe netwerkvraagstukken, dan is 3Com onbetwist nummer één", aldus Bruce Claflin, 3Com president en chief operating officer. "Onze producten zijn technologisch zeer geavanceerd en worden verpakt in krachtige oplossingen die naadloze connectiviteit mogelijk maken. Bovendien bieden zij een hoge beschikbaarheid en een rijke variatie aan toegangsmogelijkheden zowel mét als zonder draad. 3Com zal haar leidende positie op het gebied van opkomende technologie (IP-telefonie, broadband, wireless en het web) verder uitbouwen. We zullen samenwerken met toonaangevende service providers en onze klanten via het grootste reseller-netwerk ter wereld nieuwe oplossingen bieden."

Dit persbericht bevat toekomstgerichte mededelingen betreffende een mogelijke versnelde omzetgroei in nieuwe marktsegmenten met groot groeipotentieel; betreffende verbeterde mogelijkheden om klantgerichte oplossingen aan te leveren;betreffende nieuwe produkten en technologieën voor zowel consumenten-, bedrijfs-, als carrier netwerken en betreffende een uitbreiding van onze partner relaties. Als zodanig zijn zij onderhevig aan alle risicos en onzekerheden zoals vermeld in de SEC filings (USA) van de vennootschap, met inbegrip van Form 10-Q (USA) met betrekking tot het fiscale kwartaal dat op 26 november 1999 afgesloten werd. Alle resultaten kunnen hier aanzienlijk van afwijken.

Over 3Com Corporation

3Com, met ruim 300 miljoen netwerkgebruikers wereldwijd, verbindt meer mensen en organisaties met elkaar op een revolutionaire, maar eenvoudige en betrouwbare manier dan enige andere netwerkleverancier. De vernieuwende oplossingen van 3Com geven antwoord op de netwerkbehoeften van een brede groep gebruikers, van consument en eenmansbedrijf tot netwerk service provider. 3Com onderhoudt een speciale Website voor de pers: www.3com.com/pressbox.

3Com Announces Bold Steps to Complete Strategic Transformation

Voor meer informatie: