Chello test breedband uit op DSL, wireless en DTH techniek

Datum nieuwsfeit: 20-03-2000

Chello
chello broadband gaat services via verschillende technologieplatforms aanbieden

breedband-internetservices worden nu uitgetest via DSL, wireless en direct to home (DTH)

chello al in 7 landen op 2 werelddelen actief via kabel en satelliet

Londen, 20 maart 2000, chello broadband nv (chello), een van 's werelds toonaangevende breedbandinternetbedrijven, actief in Europa, Latijns-Amerika en Australië en winnaar van de Best European Consumer ISP Award, heeft vandaag bekendgemaakt dat het in de nabije toekomst zijn breedbandservices niet alleen via kabel en satelliet zal aanbieden, maar op verschillende technologieplatforms. Er zullen tests worden uitgevoerd met draadloze, DSL- en DTH-technologie.

Sudhir Ispahani, managing director technology & operations bij chello broadband nv, verklaarde: "Breedbandinternetservices zijn oorspronkelijk ontwikkeld als bijkomende service voor kabelabonnees - en dit is waar we bij chello het spoor uit het verleden volgen, omdat we op dit moment chello in zes Europese landen via kabelmodem aanbieden. Maar bij chello willen we dat de hele wereld toegang krijgt tot breedband-internet - op welke manier dan ook."

"Sinds februari van dit jaar is chello beschikbaar via satelliet, op een MMDS (draadloos)- platform, in het binnenland van Australië - 'breedband in de bush-bush'. Dit is een gezamenlijk project met dochteronderneming AUSTAR United Communications. Hiermee hebben we voor het eerst het terrein van de kabel verlaten en dat initiatief is met enorm veel enthousiasme begroet", vervolgt Ispahani. "De stap was van groot belang omdat we zo bewezen dat we onze service ook konden aanbieden buiten het gebruikelijke domein voor kabel: de grote steden. We hebben dit concept verder uitgewerkt in onze tests met DTH (Direct To Home) - breedband via satelliet. Ook in verschillende Europese landen zijn er testen gaande."

Naast de ontwikkeling van oplossingen voor satelliet voert chello momenteel tests uit met services via vaste aansluitingen, zoals ADSL met nationale PTT's, en draadloos, bijvoorbeeld via microgolfradioverbindingen. Een groot deel van de R&D vindt plaats in het Breedbandlaboratorium van chello in Amsterdam, waar de onderneming samen met technologiepartners hardware- en software-oplossingen ontwikkelt en uittest. Dit zijn bijvoorbeeld technologieën die gericht zijn op verbeteringen van de bandbreedte, zoals Dense Wave Division Multiplexing (DWDM) en oplossingen die de services aan de eindgebruiker moeten uitbreiden en verbeteren, zoals de levering van breedband-content via WAP-telefoons, palmcomputers en andere draadloze apparatuur.

"Een groot deel van ons pionierswerk zal voordelen bieden aan landen in Oost-Europa en Latijns-Amerika, maar ook aan landen waar de communicatie-infrastructuur geavanceerder is", aldus Ispahani. "chello wil breedbandinternet toegankelijk maken voor een nog groter publiek, vooral in delen van de wereld zonder moderne
communicatie-infrastructuur of streken waar de geografische omstandigheden een probleem kunnen zijn. Die markt is nog nauwelijks aangeboord en onze geteste draadloze en satelliettechnologie zal hierbij een grote rol spelen.

Over chello broadband n.v.
chello broadband is een van 's werelds toonaangevende bedrijven voor breedband-internet. Het bedrijf is actief in Europa, Latijns-Amerika en Australië, en werd onlangs bekroond als Best European Consumer ISP. chello is commercieel actief in zeven landen, heeft een hoofdkantoor in Amsterdam en vestigingen in Amsterdam, Parijs, Wenen, Hamburg, Brussel, Oslo, Stockholm, Washington DC, Sydney en São Paulo. chello broadband is een werkmaatschappij van United Pan-Europe Communications (UPC) . Het bedrijf verstrekt diensten aan kabeloperatoren en andere breedbandnetwerken en zet zich in voor de levering van geavanceerde internetservices en breedband-content, 24 uur per dag, zowel aan consumenten als aan het bedrijfsleven. chello broadband is in Australië actief via AUSTAR United CommunicationsTM, een dochter van United Globalcom (UGC). De breedbanddistributie gebeurt in Australië via satelliet en zal in Nieuw-Zeeland via kabel worden verzorgd. Op 3 maart 2000 had chello 153.580 abonnees.
chello levert tekst, geluid en video via plaatselijke taalportals over AORTATM, de eigen breedband IP-backbone van chello en biedt de klanten breedbandinternettoegang met een hoge kwaliteit en minimale kosten.

chello werd bekroond als 'Best European Consumer ISP' tijdens het ISP Forum 99 op 2 december 1999.

chello is er trots op een van de hoofdsponsors van het Arrows F1 Team te zijn.

chelloTM is een gedeponeerd handelsmerk van chello broadband nv

Voor aanvullende persinformatie kunt u contact opnemen met: INTEREL MARIEN
Olivier Trop & Laurent Gossieaux