Overheden beloven beterschap bij openbare aanbestedingen

Vereniging FME-CWM

Zoetermeer, 20 maart 2000

Overheden beloven beterschap bij openbare aanbestedingen

"Bij de overheid is de lijst van eisen bij aanbestedingen de laatste jaren behoorlijk uitgedijd, sommige zijn echt onredelijk te noemen". Dit zegt mr. Lindsay Hopmans, FME-CWM, in het maartnummer van Metalektro Profiel, het magazine van de Vereniging FME-CWM (metaal- en elektrotechnische industrie), dat volgende week verschijnt. Openbare overheidsaanbestedingen betekenen een enorme administratieve rompslomp voor ondernemingen die de opdracht in de wacht willen slepen. FME-CWM heeft het initiatief genomen om een protocol op te stellen waarin de meest onredelijke eisen zijn opgenomen. Als bedrijven daarmee worden geconfronteerd kunnen zij verwijzen naar dit protocol. Mr. Lindsay Hopmans, advocaat en procureur, in dienst van FME-CWM inventari-seerde de klachten en opmerkingen van de leden. En noemt daarbij de volgende voorbeelden:

* Bijlevering van een product van 3.000 gulden wordt een aansprakelijkheidsdekking van tien miljoen gulden gevraagd.
* Bij aanbestedingen drie jaar na offertedatum worden dezelfde prijzen verwacht.

* Er moeten levensbeschrijvingen (CV's) worden geleverd van alle betrokken medewerkers.

Op verzoek van FME-CWM formeerde hij een werkgroep bestaande uit onder meer ministeries, Vereniging Nederlandse Gemeenten, Nederlands Inkoop Cen-trum en bedrijfsleven. Hopmans "Het resultaat van de besprekingen is bemoedigend. Eigenlijk hadden de ambtelijke inkopers geen idee van de opeenstapeling van regelingen, regeltjes, garanties, eisen, en leveringsvoorwaarden. Let wel: deze eisen, of een groot aantal ervan, werden gesteld vóór dat een onderneming kon inschrijven... Er werd, soms onder grote druk, veel nutteloos werk verricht. Niet alleen door ondernemers, maar ook door de rechtbanken, verzekeraars, notarissen, belastingen, accountants enzovoorts. En niet één keer, maar bij elke inschrijving opnieuw" Alle knelpunten van onze leden zijn opgenomen in een document 'Best practices met betrekking tot eisen en verklaringen bij aanbesteden' dat in de werkgroep van overheden en bedrijfsleven werd ontwikkeld. "Daarmee hebben we niet bereikt dat alle eisen van tafel zijn" licht Hopmans toe. "Het staat elke overheid vrij om eisen te stellen aan inschrijvingen, maar we hebben nu een papier in handen waarmee we kunnen laten zien dat sommige eisen en combinaties van eisen het werken wel heel moeilijk maken. Bij nieuwe inschrijvingen kunnen onze leden verwijzen naar de afspraken die we hebben gemaakt. Met andere woorden: inschrijvers moeten beloven maar hoeven (nog) geen papierwinkel op te tuigen. Dat komt pas als er reëel zicht is op de opdracht.

Het ministerie van Buitenlandse zaken, één van de gesprekspartners, erkent dat actie op dit punt dringend nodig was. Ir. Ric Hettinga, hoofd van het Expertise Centrum Inkoop Buitenlandse Zaken,: " Die papierwinkel kostte het bedrijfsleven miljoenen guldens". Ondanks dat de gedragscode niet dwingend is hoop ik van harte dat ambtenaren nu bewuster met dit vraagstuk omgaan"

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)