FNV Bondgenoten: inderdaad gedwongen ontslagen bij KLM

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: Zwaard van Damocles gevallen bij KLM
Zwaard van Damocles is gevallen bij KLM

Het rumoer dat er bij KLM gedwongen ontslagen zouden gaan vallen, is bevestigd. De KLM directie liet maandag 20 maart weten geen andere mogelijkheid te zien om de structurele scheefgroei tussen inkomsten en kosten te verbeteren. De grootste klap valt bij de zogenaamde stafafdelingen van de diverse divisies van KLM en de ondersteunende diensten. In totaal moeten 2.000 arbeidsplaatsen verdwijnen waarvan
1.450 mensen in ieder geval in vaste dienst zijn van de KLM. FNV Bondgenoten gaat niet akkoord met gedwongen ontslagen en wil dat daar gesprekken over worden gevoerd.

Enige tijd terug zijn alle stafafdelingen zowel op centraal als decentraal niveau, doorgelicht. KLM heeft daarbij gekeken naar de mogelijkheid of de expertise ingehuurd zou kunnen worden en of het gecentraliseerd zou kunnen worden. De directie maakte bekend dat er 500 miljoen bezuinigd moet worden.

'Een forse klap', aldus FNV Bondgenoten bestuurder Jose Smeets, 'Natuurlijk weten wij dat de luchtvaartbranche al tien jaar kampt met een vrij marginale opbrengst door de overcapaciteit in deze branche en door de grote concurrentie. Maar tot deze bezuinigingsronde waren de werkgever en de bonden erin geslaagd gedwongen ontslagen te voorkomen door met name herplaatsing van personeel. Dit keer gaat het echter om een moeilijk herplaatsbare groepering. Deze hoger opgeleide stafwerknemers kun je namelijk niet in de productiesfeer plaatsen en ook de openstaande vacatures bij KLM matchen niet met hun profiel. Een lastige situatie dus voor ons'.

Met deze forse inkrimping zijn we er echter nog niet. 'Informeel heeft de KLM ook al aangegeven dat zij uit deze drastische bezuiniging niet het benodigde bedrag halen. Indirect geven zij hiermee aan dat er ook nog wat obstakels zijn te overwinnen tijdens de op stapel staande cao onderhandelingen met de bonden, die in september zullen plaatsvinden. Wij doen uiteraard ons best om het maximale eruit te halen', aldus Jose Smeets.

Voor meer inlichtingen:
Jose Smeets, Bestuurder FNV Bondgenoten, 06-22528658