Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Volker Wessels Stevin en KEMA: windmolen op rupsband in zee

Datum nieuwsfeit: 20-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

KEMA

Windmolens op rupsbanden de zee in

Innovaties van Koninklijke Volker Wessels Stevin en KEMA

In een nauwe samenwerking tussen Van Hattum en Blankevoort (VHB), een werkmaatschappij van Koninklijke Volker Wessels Stevin, en KEMA is een vakwerkmast voor windmolens op zee ontworpen. Deze masten zijn voorzien van een ingenieus systeem om de interactie tussen de mast, de golfslag en de windstoten te neutraliseren. Resultaat: lichtere en dus goedkopere masten. Ook bedachten KEMA en VHB een voertuig, waarmee de windmolens op rupsbanden over de zeebodem naar hun plek kunnen worden gereden. Tevens is een apart voertuig voor onderhoud ontwikkeld. Door gebruik te maken van voertuigen in plaats van vaartuigen heb je veel minder last van weersomstandigheden zoals hoge golven. Deze drie geoctrooieerde innovaties besparen samen circa 15 % op de kosten van offshore windenergie. KEMA en Volker Wessels Stevin zullen genoemde vindingen in een joint venture verder vermarkten.

KEMA's kennis op het gebied van windenergie en hoogspanningsmasten en de expertise van VHB op het gebied van bouwen en plaatsen van offshore constructies zoals boorplatforms, zijn gebundeld. Het ontwerp van de vakwerk-ondersteuningsconstructie komt van KEMA. VHB verzorgt de fundatie, de uitwerking van de installatiemethode en de kostencalculaties. NOVEM ondersteunt deze ontwikkeling met haar subsidieprogramma voor de ontwikkeling van windenergie in Nederland (TWIN).

De vakwerkmast is een open constructie van beton. Beton is goedkoper en beter bestand tegen de corrosieve werking van de zee dan de traditionele stalen masten. KEMA heeft verder een systeem bedacht om de resonantie-frequentie van de mast af te stemmen op de frequentie van de golven en het toerental van de windturbine. Als de opslingerende beweging van met name de zee niet wordt geneutraliseerd, ontstaat er uiteindelijk resonantie. Dat leidt dan tot vermoeiingschade of in dit geval afbrekende masten. Het systeem stemt de masten, de rotorbladen en de elementen zo op elkaar af dat de bewegingen elkaar niet versterken maar verzwakken. De mast hoeft dan minder dik te zijn. Dat scheelt aanzienlijk in de materiaalkosten.
De 80 meter hoge windmolenmasten worden op het strand opgebouwd en vervolgens de zee in gereden op een voertuig op rupsbanden dat door KEMA en VHB is ontwikkeld. Ter plekke, op 8 a 10 kilometer van de kust, plaatst het voertuig de molen op zijn fundatie die van te voren al in de zeebodem is geheid. Het voertuig rijdt terug en haalt de volgende. Ook voor onderhoud aan de windmolens zal geen vaartuig maar een voertuig worden gemaakt. Conventioneel drijvend materieel is veel duurder. Bovendien zijn de mogelijkheden van deze vaartuigen sterk afhankelijk van de weerscondities. 'Vanaf de zeebodem' kan bij vrijwel alle weerscondities worden gewerkt.

Offshore windenergie is de goedkoopste vorm van duurzame energie die voldoende mate in Nederland aanwezig is. De marktverwachting is dat in Europa in 2010 zo'n 20.000 megawatt van 5.000 zeewindmolens komt. De totale investering die daarmee gemoeid is, bedraagt circa NLG 70 miljard.

Zie ook: foto van windmolen, vakwerkmast en rupsbanden (artist

Arnhem, 20 maart 2000

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie