Kamervragen SGP aan VWS en Justitie over drugsbeleid

Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen20.003 vragenformulier 20 maart 2000

Gemaakt: 20-3-2000 tijd: 14:34

Vragen van het lid Van der Vlies (SGP) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie over het Nederlandse drugsbeleid. (Ingezonden 20 maart 2000)

1

Heeft u kennisgenomen van het verslag van een uitzending van Netwerk op 12 maart 2000 in Die Welt d.d. 13 maart 2000, getiteld `Drogenpolitik in den Niederlanden gescheitert; Vernichtende Bilantz nach 25 Jahren eines liberalen Feldversuches - Holland ist prominentes Handelszentrum'?

2

Hoe beoordeelt u de uitspraak van de Amerikaanse drugsonderzoeker Larry Collins in de genoemde uitzending van Netwerk, dat Nederland op dit moment de grootste producent van XTC is? Hoe verhoudt dat zich met het huidige XTC-beleid?

3

Kunt u de resultaten van een recent verschenen onderzoek door het Trimbosinstituut bevestigen, dat minstens één procent van de Nederlandse jeugd heroïne gebruikt, vier procent cocaïne gebruikt en acht procent regelmatig amfetamine- en XTC-pillen slikt? Via welke maatregelen denkt u deze schrikbarende cijfers op korte termijn terug te kunnen dringen?

4

Kan op basis van bovengenoemde cijfers worden geconstateerd, dat het gebruik van harddrugs onder Nederlandse scholieren alleen maar door het harddruggebruik onder jongeren in de Verenigde Staten wordt voorbijgestreefd? Wat is uw reactie op de bewering dat het ministerie van VWS deze cijfers «systematisch negeert» omdat deze niet in het huidige drugsbeleid zouden passen en dat onafhankelijke onderzoeksgegevens over de schadelijkheid van canabis meermalen onder tafel zouden zijn geveegd?

5

Klopt de bewering van de heer Walburg van de Amsterdamse Jellinek-kliniek, dat er de laatste 25 jaar nauwelijks systematisch onderzoek is verricht naar de werking van canabis? Bent u bereid om op korte termijn een dergelijke onderzoeksopdracht uit te doen gaan?

6

Wat is uw reactie op de beoordeling van Netwerk, dat Nederland ondanks het gevoerde drugsbeleid niet minder harddruggebruikers dan andere landen telt en dat Nederland een prominent handelscentrum voor drugs is geworden? Wat vindt u van de constatering dat niemand in de wereld het Nederlandse «drugsexperiment»serieus neemt?