Arbeidsmarkt vraagt om Oost-Europese gastarbeiders

Datum nieuwsfeit: 21-03-2000

KWIK-FIT

Arbeidsmarkt vraagt om Oost-Europese gastarbeiders
Directeur Kwik-Fit op MKB-congres:
.Oost-Europese gastarbeiders vullen
gaten Nederlandse arbeidsmarkt op.

HARDERWIJK, 21 MAART 2000.

De toenemende schaarste op de Nederlandse arbeidsmarkt zal met de toetreding van Oost-Europese landen tot de EU deels opgelost worden. Inschakeling van een nieuwe generatie gastarbeiders wordt overwogen door het door de krapte op de arbeidsmarkt geplaagde Kwik-Fit, aldus
Carel Bikkers, algemeen directeur van de Kwik-Fit Nederland Groep. Kwik-Fit is sinds kort ook actief in Oost-Europa.
Zo.n 9 procent van de arbeidsplaatsen bij Kwik-Fit in Nederland is structureel vacant, een percentage dat nagenoeg overeenkomt met het branchegemiddelde. Het bedrijf loopt hierdoor jaarlijks een omzet van
15 miljoen gulden mis.

.Kwik-Fit is nu ook actief op onder andere de Poolse markt. Ik was daar zeer onder de indruk van het enorme potentieel aan goed geschoolde vakmensen. Er heerst daar zelfs werkloosheid: 13,6 procent van de beroepsbevolking. In Nederland is dit 3,2 procent..

.Het Onderzoekscentrum voor Financieel Economisch Beleid zegt dat we deze eeuw duizenden nieuwe gastarbeiders nodig hebben om het huidige arbeidsniveau in Nederland te handhaven. Volgens Britse economen zorgt de vergrijzing over 25 jaar voor zo.n gigantisch tekort aan arbeidskrachten dat de EU een crisis van ongekende omvang tegemoet kan zien. Deze problemen kunnen alleen worden opgevangen als er extra mensen binnen komen. Polen zal op z.n vroegst al in 2003 tot de EU toetreden. Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen de lonen hier verder stijgen, wat Nederland voor gastarbeiders extra interessant maakt. Op deze wijze zal de markt zelf haar problemen oplossen..

Carel Bikkers zal dit morgen tijdens zijn speech op het MKB-congres in de Jaarbeurs te Utrecht uitspreken. Ook minister A. Jorritsma (EZ), staatsecretaris W. Vermeend (Financiën) en de heer J. de Boer (voorzitter MKB-Nederland) zullen daar spreken.

Kwik-Fit telt in Nederland 200 vestigingen en 1.200 medewerkers. Eén op de vijf automobilisten gaat hier voor banden of uitlaten naar de keten, dat met deze cijfers marktleider is. De Europese organisatie telt 2.000 vestigingen en 10.000 medewerkers.

Noot voor redacties