Kunstplatform ExtraLot.com opent kantoor in Nederland

Datum nieuwsfeit: 21-03-2000
Persbericht ExtraLot.com
21 maart 2000

ExtraLot.com: internet kunstplatvorm opent kantoor in Nederland

De in Duitsland begonnen onderneming ExtraLot.com is nu ook actief in Nederland. In Nijmegen heeft de onderneming een kantoor geopend. Het bedrijf is met kunst actief op internet. De onderneming is gestart als conventioneel kunstveilinghuis met een wezenlijk verschil: het bestaat exclusief op het internet. ExtraLot.com is een internet kunstveiling waarbij klanten alle garanties, zekerheden en discretie ontvangen die ze gewend zijn van conventionele veilingen. Bovendien profiteren ze van de nieuwe technische en commerciële mogelijkheden die internet biedt. Zo wordt de in deze site opgenomen informatie direct vertaald in het Engels en Duits. Op termijn wordt deze informatie ook naar andere talen omgezet. ExtraLot.com combineert hiermee het concept dat conventionele kunstveilinghuizen hanteren met de mogelijkheden van internet.

Online catalogus
De authenticiteit van de kunstwerken is gewaarborgd via de samenwerking met het gerenommeerde veilinghuis VAN HAM Kunstauktionen in Keulen. ExtraLot.com is geen algemene site waar iedereen alles op kan zetten. Voordat de kunstwerken worden opgenomen in de online catalogus van ExtraLot.com, beoordeelt een kunstexpert het werk op echtheid, de staat waarin het verkeert en voorziet het van een prijsindicatie. De kunstwerken zijn op internet te bekijken in een online catalogus, waarin gedetailleerde afbeeldingen en vergrotingen van elk kunstwerk te vinden zijn. Het is voor potentiële klanten niet langer noodzakelijk om kostbare catalogi aan te schaffen of op speciale kijkdagen de kunstvoorwerpen te gaan bezichtigen. Bovendien is de commissie met 10% lager dan in conventionele veilinghuizen.
Maandelijkse veiling
De kunstveiling van ExtraLot.com start aan het begin van iedere maand. Het uitbrengen van een bod gebeurt simpelweg door een klik op de muis. De koper wordt vervolgens via e-mail op de hoogte gehouden. De hamerslag valt op de vijftiende van dezelfde maand. Als een kunstwerk niet op de veiling wordt verkocht komt deze met een vaste prijs in de catalogus.
Virtuele galerie
Het aanbod van ExtraLot.com beperkt zich overigens niet tot het houden van kunstveilingen. De kunsthandel op internet biedt ook werken in de vrije verkoop aan. Deze kunnen worden bezichtigd in de eigen virtuele galerie. Daarnaast beheert ExtraLot.com een galerieforum waarin geïnteresseerde kunsthandelaren, galerieën en kunstenaars de mogelijkheid krijgen om zich op het world wide web te presenteren. Zij kunnen gebruik maken van de mogelijkheid om hun aanbod op deze pagina's wereldwijd aan te bieden.
Internationaal platform
Extralot.com ontwikkelt zich naast aanbieder van kunst steeds meer tot een internationaal platvorm voor de kunsthandel. "De vestiging van ExtraLot in Nederland is een belangrijke stap verder in de ontwikkeling naar een internationaal platvorm voor kunst," stelt Ludwig Siebers, zakelijk vertegenwoordiger van het bedrijf in Nederland. "Bij ons zijn veilinghuizen, kunstdealers en galerieën onder één dak te vinden" vat hij samen. Algemeen directeur Georg Friedrichs voegt hieraan toe "De ontwikkelingen op het gebied van internet veranderen de kunsthandel in recordtempo. Wij willen hieraan een actieve bijdrage leveren. Met de mogelijkheden van internet kunnen we onze klanten service bieden. Alle partijen profiteren van dit concept: de galerie-eigenaren, klanten en natuurlijk wij als initiatiefnemer. Het verhandelen van kunst via internet heeft de toekomst". Informatie over ExtraLot.com is op het internet te vinden op de meertalige site: www.ExtraLot.com .
Voor de redactie: nadere informatie over dit persbericht kunt u inwinnen bij Ludwig Siebers, mobiel bereikbaar via 06-24647718.

Bureau Broekman
Graafseweg 21-25