BASF neemt gewasbeschermings-activiteiten van AHP over

Datum nieuwsfeit: 21-03-2000

BASF neemt gewasbeschermings-activiteiten van AHP over

BASF Aktiengesellschaft in Ludwigshafen (D), zal voor circa 3,8 miljard US-dollar de gewasbeschermings-activiteiten overnemen van American Home Products Corporation (AHP), Madison, New Jersey, USA.Beide ondernemingen hebben daartoe vandaag, 21 maart 2000, een overeenkomst gesloten.

Met deze overname verdubbelt BASF, die in 1999 op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen een omzet behaalde van circa 1,9 miljard US-Dollar, haar wereldwijde activiteiten in deze branche en wordt daarmee één van de grootste aanbieders ter wereld. Onder voorbehoud van goedkeuring door de betrokken kartelinstanties, zal de overname op 1 juli 2000 worden bekrachtigd. De raad van commissarissen van BASF heeft inmiddels haar goedkeuring gegeven aan de voorgenomen overname .

Door het samenvoegen van de werkgebieden heeft BASF zich van een sterke marktpositie in de gewasbescherming verzekerd. De volgende kritische succesfactoren zullen hierbij bepalend zijn:

BASF verkrijgt een dominante positie in de belangrijkste agrarische marktsegmenten. De wereldwijde marktpositie zal in het bijzonder in de belangrijke markten in Noord- en Zuid-Amerika worden uitgebouwd en in Europa duurzaam worden versterkt. BASF kan de markt een breed productportfolio bieden met probleemoplossingen voor alle teelten. In de toekomst zal men tevens over hoogwaardige producten ter bestrijding van insecten beschikken. BASF wil vanuit de gemeenschappelijke ontwikkelingsactiviteiten tot het jaar 2006, een vijftiental werkzame stoffen, die een omzetpotentieel van twee miljard US-Dollar vertegenwoordigen, in de markt introduceren.

De gemeenschappelijke onderneming zou, op basis van de cijfers van 1999, een gezamenlijke pro-forma-omzet hebben gehad van circa 3,6 miljard US-Dollar en een bruto winst van cica 450 miljoen US-Dollar.

BNL/21-03-2000

BASF Nederland B.V.