PVV-Voorzitter: 'toegevoegde waarde geen wondermiddel'

Datum nieuwsfeit: 21-03-2000
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 10, 21 maart 2000

PVV-Voorzitter Tazelaar: `toegevoegde waarde geen wondermiddel'.

`Op weg naar de supermarkt verruilt de consument zijn milieu-, welzijns- en kwaliteitsbewustzijn voor prijsbewustzijn'. Dat zei PVV-voorzitter Tazelaar bij de introductie van een nieuw hoogwaardig varkensvleesproduct: `de Kempenaer'.Deze luxe vleesbal met groenten- of satévulling werd gepresenteerd in Nuenen in aanwezigheid van Commissaris van de Koningin Houben en burgemeester Terwisse.

De Kempenaer wordt geproduceerd in een gesloten, streng gecontroleerde, IKB-waardige keten. Het product is daarmee een uitstekend voorbeeld van de creatieve manier waarop de vleesindustrie steeds weer kans ziet nieuwe verwerkingen te realiseren. De niche-markt biedt daartoe mogelijkheden. Wel benadrukte Tazelaar bij de presentatie, dat dit soort vleesproducten met een toegevoegde waarde slechts kan slagen in de markt, als zowel kostprijs als productie-omstandigheden concurrerend zijn. Alle marketinginspanningen ten spijt, kan de kwaliteitsbewuste consument alleen worden overtuigd met een scherpe prijs in de supermarkt. Die prijs is sterk afhankelijk van de productiekosten.

De PVV-voorzitter waarschuwde in dat verband voor een nieuwe WTO-ronde: `Als Nederland eenzijdig blijft volharden in het aanscherpen van de milieu- en welzijnsregels en blijft benadrukken dat de daaraan verbonden kosten kunnen worden opgevangen door toegevoegde waarde, heeft dat onvermijdelijk consequenties. De Nederlandse uitvoer zal dan steeds moeilijker worden, terwijl we op de binnenlandse markt steeds meer te maken zullen krijgen met buitenlandse aanbieders'.