Koningin plant bolvormige Koningslinde in Utrecht

Koningin plant bolvormige Koninglinde op 22 maart

Driebergen 10 maart 2000
Koningin plant bolvormige Koningslinde

Driebergen . 22 maart 2000 vindt de 44-ste Nationale Viering van Boomfeestdag plaats te Utrecht. Deze, door Stichting Nationale Boomfeestdag georganiseerde, viering wordt dit jaar extra feestelijk daar Koningin Beatrix het startsein zal geven door middel van het planten van een bolvormige koningslinde.

In het hele land zal ruim 75 procent van de scholen en gemeenten op 22 maart op enorm feestelijke wijze laten zien dat zij een groene en gezonde toekomst zeer belangrijk vinden, ook in deze nieuwe eeuw. Stichting Nationale Boomfeestdag, die zich hiervoor inzet, heeft ook voor dit jaar weer een programma gemaakt voor de deelnemende scholen en gemeenten. Op vele scholen krijgt de natuur de komende weken extra veel aandacht. Door middel van leerzame maar zeker ook leuke lesmaterialen wordt de jeugd op de onmisbaarheid van een gezonde natuur gewezen.

Niet praten, maar doen!
Praten over bomen is zeer belangrijk, maar echt in de natuur bezig zijn levert veel meer op. Vandaar dat Stichting Nationale Boomfeestdag één dag per jaar de provincies, gemeenten en scholen hun mede-werking vraagt om de jeugd de kans te geven direct betrokken te zijn bij het werken aan HUN groene toekomst. Op een plantlocatie plant de jeugd, in samenwerking met de bestuurders, een boom. Zo plantten de Commissarissen der Koningin onlangs in het Haagse bos twaalf linden om aan te geven dat ook zij actief bezig zijn met een groene toekomst. Voor 22 maart liggen de meeste draaiboeken al gereed.
Nationale Viering in Leidsche Rijn, Utrecht
Deze eerste viering van de 21-ste eeuw is extra bijzonder door de aanwezigheid van Koningin Beatrix en alle ambassadeurs van de lidstaten van de Europese Unie in Leidsche Rijn, het nieuwe stadsdeel ten westen van Utrecht. Kinderen maken wensen voor monumentale Utrechtse bomen, een schitterende musical wordt uitgevoerd en ruim 250 grote bomen worden geplant door de VIP.s en 500 kinderen. In verband met de komst van Hare Majesteit graag vooraf aanmelden (evenals het opvragen van een programma) bij Stichting Nationale Boomfeestdag: 030-69 26 126.

Activiteiten
Stichting Nationale Boomfeestdag doet meer. Door middel van vele groene projecten blijft zij de belangrijkheid en onmisbaarheid van een gezonde natuur en dus een groene toekomst onder de aandacht brengen. Zo is zij momenteel bezig met de geboorteboom-actie en wordt er, in samenwerking met Staatsbosbeheer en Europatuin, hard gewerkt aan het realiseren van Koningin Wilhelminabos waar men een boompje kan planten ter nagedachtenis aan een dierbare die is overleden aan kanker.
Wilt u meer informatie of wilt een interview met een medewerker van Stichting Nationale Boomfeestdag over de komende Boomfeestdag en haar vele overige activiteiten dan kunt u contact opnemen met:

Stichting Nationale Boomfeestdag, tel: 030-69 26 126.

De Boomfeestdag wordt mogelijk gemaakt door Staatsbosbeheer en Stichting DOEN

12 mrt 00 00:00