Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Grootste toename van Internetgebruik in Nederland ooit

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Persbericht 22 Maart 2000, Vijfde Nationale Internet Monitor(tm) wijst uit:

Tussen september 1999 en maart 2000 groeide het aantal Internet gebruikers van 2,7 naar 4,7 miljoen; de grootste toename van Internetgebruik in Nederland ooit!
De tweedeling naar inkomen wordt steeds groter!

Amsterdam, 22 maart 2000, Uit de resultaten van het telefonische gedeelte van de vijfde Nationale Internet Monitor(tm), een halfjaarlijks onderzoek van het Amsterdamse bureau Pro Active International, blijkt overduidelijk dat sinds september 1999 het gebruik van Internet in Nederland een enorme versnelling heeft doorgemaakt. Alle gemeten indicatoren zijn in dat laatste halve jaar veel sneller gestegen dan bij de voorafgaande twee onderzochte periodes van een half jaar.

Internet gebruik

- In de periode september 1998 - september 1999 nam gemiddeld per half jaar het aantal mensen dat bevestigde "thuis of op het werk in principe toegang tot Internet te hebben" met ruim 500.000 toe. In het afgelopen half jaar is dit aantal met ruim 1,5 miljoen toegenomen tot ruim 6 miljoen (48% van de bevolking). Dit hoeft niet te betekenen dat men ook feitelijk online gaat of is geweest!

- De belangrijkste indicator voor het gebruik van Internet; "Is men de afgelopen 14 dagen online geweest", nam in de vorige twee perioden gemiddeld per half jaar met 450.000 toe. Het laatste halve jaar is dit cijfer enorm gestegen met 1,9 miljoen, komende op een totaal van 4,7 miljoen (37% van de bevolking).


- Op basis van de frequentie van online gaan, is ook bepaald hoeveel mensen per gemiddelde dag online gaan. De gemiddelde stijging per half jaar was 300.000, maar in het laatste halve jaar is dat met 1 miljoen gestegen naar bijna 2,5 miljoen (bijna 20% van de bevolking).

- Ook de vraag of "men wel eens iets via Internet heeft gekocht" laat hetzelfde patroon zien. Eerst een gemiddelde stijging van 200.000 per half jaar. In het laatste halve jaar is dat een stijging geweest van bijna 1 miljoen mensen, komende op een totaal van 1,7 miljoen (13% van de bevolking).

- Daarmee in lijn is het resultaat van de vraag of men "de laatste 14 dagen iets online heeft gekocht of besteld". Dat aantal steeg gemiddeld per half jaar met 65.000. In het laatste halve jaar was de stijging 300.000, naar ruim 500.000 mensen (4% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar of ouder).
Liesbeth Hop, Directeur Pro Active International:
"Hiermee is de 'take-off' van Internet gebruik in Nederland duidelijk een feit. De opkomst van 'gratis Internet' sinds september 1999 is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor deze versnelling. Dit verschijnsel werd 6 à 9 maanden eerder in de UK Internet User Monitor(tm) van Pro Active International voor de UK ook al geconstateerd, maar daar met minder kracht dan in Nederland".

Demografische kenmerken Internet gebruik en E-Commerce

Bezien we de resultaten van de Nationale Internet Monitor(tm) naar een aantal demografische kenmerken dan valt te zien dat de sterke stijging vrijwel overal is voorgekomen. Ten aanzien van de verschillende groepen kunnen de volgende conclusies worden getrokken:


- Bijna 50% van de mannen meldt de afgelopen 14 dagen online te zijn geweest en ruim 25% van de vrouwen doet dat. Daarmee is het aandeel vrouwen, actief op Internet in Nederland in het laatste halfjaar van 32% gestegen naar 35%.

- In een periode van 14 dagen bestelt ruim 6% van de mannen iets online (was een half jaar geleden nog 2,5%). Van de vrouwen is dat bijna 2% (was bijna 1% een half jaar geleden).


- Bij de leeftijdsgroepen onder de 35 jaar is al meer dan 50% in de afgelopen 14 dagen online geweest. Tussen 15 en 24 jaar is in een half jaar gestegen naar 63% (was 43%). De groep van 25-34 jaar geeft een verdubbeling te zien van ruim 26% naar 54%. De groep tussen de 35 en 49 jaar steeg van ruim 20% naar bijna 40%. De enige groep die slechts een langzame groei liet zien, waren de personen van boven de 50 jaar. Hier was de stijging van 11,5% naar bijna 14%.


- Online kopen komt het meest voor bij de groep tussen de 25 en 34 jaar. Ruim 22% heeft al eens iets via Internet gekocht (was een half jaar eerder 9%) en bijna 8% geeft op dat ook de laatste 14 dagen te hebben gedaan (was bijna 3%). Ook wat dat betreft blijft de groep 50+ achter. Daarvan heeft 4% wel eens wat online gekocht (was 2%).


- Bekijken we de ontwikkelingen naar welstand dan wordt de tweedeling steeds groter. Bij de groep onder modaal steeg het aandeel dat online is geweest in de afgelopen 14 dagen, van ruim 15% naar bijna 19%. Bij de groep boven 2 maal modaal is de stijging enorm geweest. In een half jaar is het percentage van deze groep, die in de afgelopen 14 dagen online zijn geweest, gestegen van 44% naar 73%. In feite mag worden aangenomen dat aan het eind van 2000 80% à 90% van deze groep online is, terwijl bij de laagste inkomensgroepen dit percentage de 25% nog niet zal hebben overschreden.

- Ook bij het online kopen is het verschil zeer groot. Bij de hoogste inkomensgroep is een stijging van 16% naar 29% te zien van de groep die wel eens iets online heeft gekocht of besteld (10% geeft aan de afgelopen 14 dagen wat online gekocht of besteld, hetgeen een half jaar geleden 4% was). De laagste inkomensgroep laat een stijging zien van 2% naar 6% (1% zegt de afgelopen 14 dagen iets te hebben gekocht of besteld, hetgeen een half jaar geleden vrijwel 0% was).

De Nationale Internet Monitor(tm) is een halfjaarlijks onderzoek dat sinds 1998 wordt uitgevoerd. Het bestaat uit een telefonisch gedeelte, dit keer onder 1.750 Nederlanders uitgevoerd in opdracht van Pro Active International door Inter/View-NSS, GFK en een online onderzoek onder 30.000 Internet gebruikers. De rapportage over het online onderzoek zal eind april verschijnen.

De Nationale Internet Monitor(tm) maakt sinds dit jaar onderdeel uit van de Pan European Internet Monitor(tm) van Pro Active International. Dat onderzoek wordt in 14 landen gehouden onder meer dan 14.000 respondenten (telefonisch) en onder meer dan 150.000 online ondervraagden. Het telefonisch gedeelte van deze Europese Monitor wordt over 2 weken gerapporteerd en het online gedeelte begin mei 2000.

Pro Active International is een zeer snelgroeiend Nederlands online marktonderzoek bureau dat inmiddels kantoren heeft in 7 Europese landen. Het maakt deel uit van het netwerk van Newconomy NV (voorheen ICOM).

Einde bericht

Voor verdere informatie of vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met Liesbeth Hop, 020 - 5040300, (l.hop@proactiveinternational.com). Indien u meer wilt weten over de diensten van Pro Active International, dan kunt u kijken op www.proactiveinternational.com.



PRO ACTIVE International
Online Market Research, I-Strategies and Education
European Headquarter
Nijenburg 73 B
1081 GE AMSTERDAM

Tel. + 31-20 -5040300
Fax. + 31-20 -5040301

Offices in London, Paris, Madrid, Milan, Zurich, Hamburg, Stockholm. Member Internet Advertising Bureau Europe.

www.proactiveinternational.com


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie