Politie ontmantelt xtc-pillenfabriek in Geldrop

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000

Politiebericht Brabant-Noord: Den Bosch 22-03-2000 XTC-pillenfabriek in Geldrop ontmanteld

POLITIE ONTMANTELT XTC-PILLENFABRIEK

Rechercheurs van de Dienst Centrale Recherche van de politie Brabant-Noord hebben dinsdagmiddag en avond hun handen vol gehad aan het ontmantelen van een pillenfabriek in Geldrop. Bij huiszoeking onder leiding van een Rechter Commissaris zijn in een bijgebouw van een woning aan de Dwarsstraat een grote en een kleine tabletteermachine, een mengmachine en een hoeveelheid eind- en restproducten van XTC aangetroffen. De grootste tabletteermachine die 28 koppen telt, heeft een zodanige capaciteit dat daarmee in korte tijd miljoenen XTC-pillen vervaardigd kunnen worden. Om de machine in beslag te kunnen nemen moest een muur van het zeer professioneel ingerichte bijgebouw gedeeltelijk worden gesloopt, en moest er een 50 tons hijskraan aan te pas komen om het apparaat op een vrachtwagen te plaatsen. De bewoner van het pand is nog niet aangehouden.

Tot nu toe zijn bij huiszoekingen 5 drugslaboratoria ontmanteld. 7 Hoofdverdachten zitten nog in voorlopige hechtenis. Tijdens het onderzoek nam de politie tienduizenden XTC-pillen en een grote hoeveelheid XTC-vloeistof in beslag genomen. Hiermee zouden miljoenen XTC-pillen vervaardigd kunnen worden met een handelswaarde van enkele miljoenen guldens. De eerste verdachten zullen zich in april en/of juni voor de rechter moeten verantwoorden.

De politie is sinds 17 mei van het vorig jaar met het onderzoek bezig toen uit eigen gelederen informatie kwam over een 37-jarige inwoner van Heeze en een 30-jarige Bosschenaar die zich met de vervaardiging van synthetische drugs zouden bezighouden. In het kader van een gerechtelijk vooronderzoek (GVO) verrichtte de politie tussen 25 november 1999 en 14 februari 2000 onder leiding van een Rechter Commissaris tientallen huiszoekingen. Deze vonden plaats in Rotterdam, Diemen, Vinkenveen, Den Bosch, Geldrop, Baarle Nassau, Valkenswaard, Heeze, Helmond, Bladel, Eindhoven, Dommelen, Amsterdam, Culemborg, Echteld, Tiel en Vught.

Laboratoria ontmanteld

Bij de eerder genoemde huiszoekingen zijn in totaal 4 laboratoria ontmanteld. 1. Het eerste op 25 november 1999 aan de Ketelaarskampweg in Den Bosch. 2. Op 30 december 1999 werd een drugslaboratorium in Geldrop ontmanteld. 3. In een woning in Diemen werd op 10 januari 2000 een fabricageplaats voor synthetische drugs ontmanteld. Hier zijn anderhalve kilogram XTC-pillen en grondstoffen voor de vervaardiging daarvan en afvalstoffen in beslag genomen. 4. Op 30 december 1999 troffen rechercheurs in een loods bij een woning in Baarle Nassau eveneens een fabricageplaats voor synthetische drugs aan. Hier is ook een kleine hoeveelheid amfetamine aangetroffen en in beslag genomen. De huiszoekingen leverden ook meerdere vuurwapens en grote hoeveelheden munitie op, welke eveneens inbeslag genomen zijn.

Stashplaats

Op 17 januari 2000 ontdekte de politie in Amsterdam een zogenaamde stashplaats. In deze loods werd in totaal 5500 liter chemische vloeistof aangetroffen (methanol, aceton en ether). Met behulp van deze stoffen zou het mogelijk zijn geweest om miljoenen XTC-pillen te vervaardigen met een waarde van eveneens miljoenen guldens.

Eind 1999 bleek dat ook XTC-pillen naar Engeland geëxporteerd werden. Onderzoek met de Engelse autoriteiten leverde echter nog niet het gewenste resultaat op.

Aanhoudingen

Tot nu toe zijn 15 verdachten aangehouden. Onder hen bevindt zich een in België woonachtige Israëliër Hij werd op 6 januari 2000 in Breda aangehouden. De man vervoerde ruim 7,5 kilogram (enige tienduizenden stuk) XTC-pillen. Hij had deze pillen kort voor zijn aanhouding van leden uit de criminele organisatie gekocht. De drugs waren bestemd voor België.

Een 37-jarige verdachte uit Heeze bleek niet alleen in dit onderzoek betrokken te zijn bij de vervaardiging van XTC-pillen. Hij blijkt namelijk ook verantwoordelijk te zijn voor het transport van een partij amfetamine, cocaïne en een kleine hoeveelheid XTC-pillen naar Duitsland. Ook voor dit feit zal hij moeten verantwoorden.

Op 1 februari 2000 werd de eigenaar van een confectiebedrijf in Den Bosch aangehouden en in verzekering gesteld. Hij wordt verdacht van voorbereidende en/of bevorderende handelingen binnen het vervaardigingsproces van synthetische drugs. Hij is na 6 dagen in vrijheid gesteld. Hij zal echter ook worden gedagvaard.

Onder de aangehouden verdachten bevindt zich ook een ex-politieman van het korps Gelderland-Zuid. Hij werd op 31 januari aangehouden en zat tot 2 maart 2000 in voorlopige hechtenis. Ook hij wordt verdacht van betrokkenheid bij het vervaardigingsproces van synthetische drugs. Ook deze verdachte zal zich te zijner tijd voor de rechter moeten verantwoorden.