Nissan kondigt nieuwe wereldwijde werkwijze aan

Nissan kondigt nieuwe wereldwijde werkwijze aan

(22 Maart 2000)

PERSBERICHT:

Nissan Motor Co., Ltd. (NML) kondigde vandaag plannen aan om haar organisatie te globaliseren en besluitvormingsprocessen te stroomlijnen. Hierbij werd nadruk gelegd op de snelheid waarmee de veranderingen doorgevoerd zullen worden. Het startsein is vijf maanden geleden gegeven, toen Nissan haar uitgebreide Revival Plan lanceerde. De veranderingen zullen vanaf 1 april 2000 van kracht zijn.

Carlos Ghosn, de chief operating officer van Nissan, benadrukte het belang van de globalisering van het management, waardoor barrières opgeheven kunnen worden en de besluitvorming van het management sneller en effectiever zal kunnen verlopen. Het wereldwijde hoofdkantoor van Nissan zal samen met het regionale management mondiale strategieën en doelstellingen ontwikkelen, waarbij dit management volledig verantwoordelijk zal zijn voor de snelle implementatie ervan. De prioriteiten van het wereldwijde management liggen bij het inspelen op de veranderende behoeften van de wereldmarkt en het bevorderen van samenwerking tussen functionele organisaties, teneinde de winstgevendheid en de groei van het bedrijf te vergroten.

'Voor een succesvolle implementatie van het Nissan Revival Plan moeten we snel reageren. Onze toekomstige organisatie zal ervoor zorgen dat onze besluitvorming sneller en effectiever wordt', zei de heer Ghosn. 'We zijn vastbesloten een werkelijk wereldwijde organisatie op poten te zetten, waarbij we uitgaan van één centrale bedrijfsstrategie die verrijkt en toegepast wordt door het regionale management.'

Yoshikazu Hanawa blijft voorzitter en chief executive officer. Tijdens de bestuursvergadering die volgt op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in juni zal hij voorstellen dat zijn huidige functie van president overgenomen zal worden door de heer Ghosn, die daarnaast de functie van COO bekleedt.

Kanemitsu Anraku zal het bestuur* en het executive committee verlaten. Beide organen zullen teruggebracht worden van 10 naar 9 leden. De heer Anraku zal vice chairman worden, verantwoordelijk voor externe en overheidsaangelegenheden. Het stroomlijnen van de financiële activiteiten valt onder de verantwoordelijkheid van Thierry Moulonguet, die is aangesteld als chief financial officer en als executive vice president, verantwoordelijk voor financiën en informatiesystemen. Ter onderstreping van het belang van informatietechnologie, is Shozo Kurihara aangesteld als vice president en chief information officer met wereldwijde verantwoordelijkheid.

Het stroomlijnen van de organisaties in Noord-Amerika en Europa krijgt gestalte met de benoeming van executive vice president Norio Matsumura, die de pas opgerichte management committees in deze regio's zal gaan voorzitten. Deze verandering zal de besluitvorming en communicatie tussen de regio's aan de ene kant en het hoofdkantoor van Nissan en de wereldwijde functies aan de andere kant verbeteren en versnellen. De management committees zullen de belangrijkste besluitvormende organen zijn in hun respectievelijke regio's.

De management committees zullen bestaan uit regionaal verantwoordelijke senior vice presidents, die verantwoording zullen dragen voor: sales en marketing, productie, inkoop en kwaliteit, financiën en administratie, en onderzoek en ontwikkeling. In het Noord-Amerikaanse comité zetelen tevens de verantwoordelijken voor de Canadese en Mexicaanse activiteiten. Om het wereldwijde management te versterken zal elke regionaal verantwoordelijke senior vice president dubbele rapportagelijnen hebben waarbij deze verantwoordelijk is voor de winstgevendheid van de regio en de efficiency van hun respectieve taakgebieden.

De president van Nissan North America, de heer Nobuo Araki, zal terugkeren naar Japan en daar een andere functie gaan bekleden. De president van Nissan Europe, Sir lan Gibson, zal zijn leidinggevende functie in Europa neerleggen, maar zal deel gaan uitmaken van de raad van toezicht van Nissan Europe. Bovendien zal hij aan het hoofd komen te staan van speciale Europese projecten, waarbij hij rapporteert aan Matsumura.

Er zal een wereldwijd marketingteam samengesteld worden, dat onder leiding komt te staan van senior vice president Jean-Jacques Le Goff, en dat de huidige regionale marketingorganisaties zal ondersteunen. Inkoop, financiën, productie en onderzoek en ontwikkeling vallen reeds onder het wereldwijde management. Om het belang te onderstrepen van de activiteiten op het gebied van onderdelen, zal Nissan haar wereldwijde business unit 'onderdelen' versterken. Deze business unit wordt geleid door senior vice president Yukio Kitahora, die van Nissan North America komt.
De heer Shiro Tomii is aangesteld als senior vice president van de marketingorganisatie in Japan teneinde Nissans marketingactiviteiten in dat land te versterken. Daarnaast wordt de ondersteuning van lokale markten benadrukt door de benoeming van de senior vice presidents Toshiyuki Shiga - voor Azië, Oceanië, Centraal- en Zuid-Amerika en Keisuke Takebe - voor het Midden-Oosten en Afrika.
De senior vice presidents Masahiko Aoki en Kuniaki Sasaki, die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor respectievelijk human resources en de administratie van met Nissan gelieerde bedrijven, zullen rechtstreeks aan de COO rapporteren.

Het Nissan Revival Plan werd aangekondigd op 18 oktober 1999. Het plan benadrukt drie cruciale doelstellingen: Nissan weer winstgevend maken in het boekjaar 2000; een bedrijfsresultaat van 4,5 procent van de omzet behalen en de nettoschuld in de automobieltak met 50 procent reduceren tot 700 miljard yen in het boekjaar 2002.

* van kracht na de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in juni.