Aandelen zonder noteringsovereenkomst voor particulieren

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000
Amsterdam Exchanges

Handel niet-Nederlanse aandelen zonder noteringsovereenkomst voor particulieren
Persbericht 2000.038

Handel in niet-Nederlanse aandelen zonder noteringsovereenkomst mogelijk voor particulieren

Met ingang van 22 maart 2000 zal het voor particulieren mogelijk zijn om op Amsterdam Exchanges te handelen in een aantal aandelen van niet-Nederlandse fondsen die geen noteringsovereenkomst hebben met Amsterdam Exchanges. Het gaat hierbij onder meer om de fondsen die vertegenwoordigd zijn in de FTSE s Stars index (zie bijlage), zoals Allianz, France Telecom en Telefonica de Espana. Daarnaast kunnen particulieren nu ook aandelen verhandelen in die ondernemingen waarvan sinds 7 maart j.l. opties worden verhandeld op Amsterdam Exchanges. Dit betreft Nokia, Daimler Chrysler, Deutsche Telekom, Deutsche Bank, Cisco, Intel en Microsoft. Door behalve de optiehandel ook de aandelenhandel van deze ondernemingen te faciliteren, komt Amsterdam Exchanges tegemoet aan de wens van beleggers en banken.

Doordat genoemde fondsen geen noteringsovereenkomst hebben met Amsterdam Exchanges, is het Fondsenreglement niet op hen van toepassing. Amsterdam Exchanges wijst erop dat zij er niet op toeziet dat in Nederland of daarbuiten, al dan niet koersgevoelige, informatie wordt verstrekt met betrekking tot genoemde fondsen en dat dergelijke informatie tijdig wordt verstrekt. Daarnaast ziet Amsterdam Exchanges er niet op toe dat de in Nederland en daarbuiten verstrekte informatie met betrekking tot deze fondsen gelijkwaardig is aan informatie die verstrekt wordt in de landen waar die fondsen een beursnotering hebben. Voorts heeft Amsterdam Exchanges met betrekking tot de in de categorie "Verhandeling" opgenomen fondsen geen verplichting om informatie te verstrekken over corporate actions, stock events en andere (koersgevoelige) informatie en ziet zij er ook niet op toe dat de beurzen waaraan die fondsen zijn genoteerd dat wel doen.

Bijlage: Fondsen in de FTSE s Starsindex

L'OREAL

ALCATEL SA

ALLIANZ AG