BSA zet campagne voor legalisatie software voort

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000

_____

BSA zet campagne voor legalisatie software voort

Amsterdam, 22 maart 2000 - Stichting Business Software Alliance Nederland (BSA) zet haar in 1999 gestarte campagne ook in het voorjaar van 2000 voort. De campagne is gericht op volledige legalisatie van illegaal gebruikte software binnen bedrijven, heeft een nationaal karakter en zal de komende maanden lopen. In de laatste etappe van deze direct mail campagne worden circa 3.000 kleine en middelgrote bedrijven in de ontwerp- en communicatiebranche door BSA benaderd.

Bewustwording

Doel van de campagne is bedrijven ervan bewust te maken dat het belangrijk is te weten welke software binnen het bedrijf geïnstalleerd is en gebruikt wordt en of ook voor elk pakket een licentie aanwezig is. De BSA vraagt de algemeen directeur een inventarisatie te (laten) doen van alle software en licenties binnen het bedrijf. Ook wordt gevraagd een apart inventarisatieformulier in te vullen, waarop alle aanwezige softwarepakketten van BSA-leden en de daarvoor verkregen licenties vermeld worden. "Met deze campagne willen wij de algemeen directeur, die tenslotte ook eindverantwoordelijk is, ervan bewust maken dat het belangrijk is te weten of het bedrijf met legale software werkt", aldus Andrew Robinson, Regional Manager Benelux van de BSA. "Dit kan achterhaald worden door het uitvoeren van een inventarisatie, waarvoor BSA de hulpmiddelen aanreikt".

BNO en VEA

De vandaag verstuurde mailing is onder meer naar de leden van BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers) en VEA (Vereniging van Communicatie Adviseurs) verstuurd. Beide brancheverenigingen steunen de campagne van BSA. Ze vinden het belangrijk dat hun leden met legale software werken en dat zij zich bewust worden van het feit dat illegaal softwaregebruik een probleem is.

Dhr. Blanchard, managing director van de VEA stelt: ''Rechten van intellectuele eigendom zijn de afgelopen jaren ook binnen bureaus een steeds grotere rol gaan spelen. Er zitten dan ook twee kanten aan de bewustmaking. Enerzijds aan de inkomstenzijde omdat bureaus zich steeds vaker mede op basis van de auteursrechten op hun werk laten honoreren. Anderzijds is er de kostenkant van de bureaus. Met name op het gebied van fonts ontstaan daar vaak problemen. Meestal is daarbij geen opzet in het geding, maar gebeurt het gewoon door de geboden snelheid van werken en ook wel door de vaak ingewikkelde licentieregels."

Dhr. Huisman, woordvoerder van BNO zegt hierover: "Auteursrecht speelt voor ontwerpers een hele belangrijke rol. De BNO-leden kunnen er dan ook begrip

voor opbrengen dat ook de softwarebranche haar belangen op dit vlak wil

beschermen."

Alle geselecteerde bedrijven krijgen een brief, waarin de BSA verschillende hulpmiddelen biedt voor het uitvoeren van deze inventarisatie. Naast inventarisatieformulieren zijn op de website van de BSA ( www.bsa.nl ) de programma's SoftScan en MacScan te downloaden. Met deze programma's wordt het maken van een inventarisatie van de op een computer geïnstalleerde softwarepakketten aanzienlijk vergemakkelijkt.

Ruim 12.000 bedrijven

Sinds de start van de campagne in 1999 zijn ruim 12.000 bedrijven in diverse branches direct door de BSA benaderd. De campagne is in het bijzonder gericht op een aantal sectoren, waarin BSA-leden actief zijn, zoals de grafische sector, de accountants- en administratiekantoren, de burgerlijke en utiliteitsbouw en nu de ontwerpers- en communicatiebranche.

BSA-supporters

Ook distributeurs en resellers spelen in deze campagne een belangrijke rol. Zij beschikken over de informatie en de kennis om een eindgebruiker te assisteren bij de inventarisatie. Inmiddels hebben zich al ruim 400 Nederlandse resellers aangemeld als BSA-supporter. Omdat zij rechtstreeks in contact staan met de eindgebruiker, vindt de BSA het belangrijk dat resellers helpen het legaal softwaregebruik aan te moedigen bij hun klanten.

Eindgebruikers kunnen voor informatie terecht bij hun reseller of leverancier, maar kunnen ook bellen met de BSA helpdesk op gratis telefoonnummer: 0800-8998566 of een e-mail sturen naar (contact@bsa.nl).

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.

Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft, Network Associates en Symantec. De leden van de BSA in de Benelux zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft en Symantec. Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties