Verslag Ajax bij de Staatsloterijshow

AFC Ajax

The Show must go on
Amsterdam, woensdag 22 maart 2000

Bob Haarms en Michael van Praag brengen onder zware tijdsdruk het spiraalspel tot een goed einde.

Foto's: Louis van de Vuurst

The show must go on. Op de dag dat trainer Jan Wouters uit zijn functie werd ontheven stond de Staatsloterij in het teken van de 100-jarige. De gehele selectie was aanwezig bij de populaire tv-show van RTL 4 om een goed doel te ondersteunen. Er werd tijdens het programma in totaal 379.000 gulden opgehaald voor de VU Kinderstad, een project dat Ajax van harte ondersteunt.

Tijdens de show konden supporters telefonisch meedingen naar Ajax-prijzen, zoals een replica van de wereldbeker en een plaats op de originele elftalfoto die voor elk seizoen in de ArenA wordt genomen. Meer dan 127.000 supporters belden het 0909-nummer (één gulden per gesprek). Ajax schonk 100.000 gulden, duizend voor elk jaar de afgelopen eeuw. Aron Winter verzamelde 15.000 gulden onder de spelers en begeleiding.

Een nieuwe lente, een nieuwe trainer. Dat klinkt mooier dan het is. Voorzitter Van Praag nam aan het begin van het programma de spanning weg omtrent de trainerswissel. 'Vreugde en verdriet liggen in de voetballerij dicht bij elkaar en vandaag valt dat samen. Maar vandaag kijken we naar het verleden. We zijn hier om geld in te zamelen voor een goed doel.'

Veel vrolijkheid straalde in het begin niet van de Ajacieden af. Zij leken aangeslagen door het vertrek van Wouters. De groep kwam pas los nadat spelers telefonisch enkele prijswinnaars te woord stonden. Dani stelde een moeder met twee kinderen voor na een wedstrijd te ontmoeten in een skybox. Tegen een andere prijswinnaar zei Babangida -in pigeon-Nederlands- of diegene op de gewonnen elftalfoto wel naast hem kwam zitten.

Uniek was het moment waarop Piet Keizer meedeed aan een historische Ajax-quiz, met alleen maar inkoppertjes. Even leek het erop dat de legendarische linksbuiten toch de bal weer zou beroeren. In de studio moest hij met Gerrie Muhren en Simon Tahamata 'ruiten intrappen' van Sigarenboer Bennie Muller en Slagerij Henk Groot. Keizer schoot echter niet. Hij was die middag 'geblesseerd' geraakt.

De enthousiaste Ajax-jeugd op de tribunes, keepers met broeken als ballenvangers, video-boodschappen van Ajacieden uit Barcelona en Londen, staatssecretaris -bijna minister- Vermeend die een balletje ophoudt. Het waren leuke beelden.

Opvallend was ook de aanwezigheid van Danny Blind, die met Sjaak Swart het laatste spel voor zijn rekening nam. Het toonde aan dat voor de oud-directeur spelersbeleid de deur bij Ajax nog altijd open staat.

Uitermate komisch was de finale. Michael van Praag duwde Bobby Haarms voort in een bakje die met een staf langs een spiraal moest leiden zonder dat een belletje afging. Haarms, bekend dat hij alles wil winnen, kon hiermee de prijzenpot verdubbelen. Dat lukte. Het was duidelijk dat de assistent-trainer de voorzitter al kende als zoontje van de voorzitter Jaap van Praag. 'Kom op Mikey. Naar boven jongen,' galmde het door de studio.

In het VU-Kinderziekenhuis wordt gewerkt aan een nieuwe vleugel waar de kinderen baas zijn. In de Kinderstad, wordt een speelparadijs ingericht voor patiëntjes, met onder andere een theater, winkeltjes, een hotel, spelershome en een dierenverblijf. 'Je moet de impact van een bezoek van spelers aan de kliniek niet onderschatten,' was de ervaring van Jan van Halst. 'Op de dag van een bezoek worden de kinderen 's ochtends al heel vroeg wakker. Ze vinden het geweldig.'

De VU Kinderstad kost in totaal zeven miljoen gulden en moet in 2004 gereed zijn. Ajax stelt expertise ter beschikking voor de fondsenwerving. Maar de beste ambassadeur van de avond was de 11-jarige Joost Huizinga. Al drie jaar wordt de webmaster van de kinderkliniek behandeld voor leukemie. 'Je vergeet even dat je in het ziekenhuis bent. Als je vrolijk bent, denk je even niet aan ziek zijn.'

www.azvu.nl/kinderen

Foto-impressie

Veel lol onder de Ajax-jeugd op de tribune.

Fred Grim onwennig in zijn ballenvanger.

Aron Winter spreekt met een prijswinnaar.

Simone Freling, bestuurslid van Vrienden van het VU-kinderziekenhuis en Joost Huizinga nemen de cheque in ontvangst met het geld van de leiding, spelers en supporters van Ajax.