Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

CVTip-versnelling van Porsche succesvol op wereldmarkt

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

CVTip-versnelling van Porsche succesvol op wereldmarkt

(22 Maart 2000)

PERSBERICHT:

De traploze volautomatische versnellingsbak CVTip met dubbele functie wordt de laatste tijd meer en meer in personenwagens in de middenklasse aangeboden en betekenen verrijking in het aanbod van transmissies in auto's. CVTip biedt de klant twee functies: de automaatstand voor de traploze aanpassing van trekkracht en toerental en de tipschakelfunctie voor snel en sportief schakelen met een 6- of 7-versnellings schakelbak. Voor de versnellingsbakspecialisten bij Dr.Ing.h.c.F. Porsche AG te Stuttgart is de CVTip - een afkorting voor Continuously Variable Transmission/Tiptronic - een aandrijvingsconcept met goede toekomstperspectieven, omdat hiermee acceleratie zonder onderbreking van de trekkracht en slipvrij mogelijk wordt gemaakt. De CVTip biedt tevens de mogelijkheid om de automaat met een druk op een schakelaar op het stuurwiel te beïnvloeden.

Alle nieuwe systemen van dit innovatieve type versnellingsbak zijn gebaseerd op baanbrekende ontwikkelingen door Porsche, waarop de sportwagenfabrikant uit Stuttgart verschillende patenten heeft. Hieronder vallen uitgekiende besturingssystemen waardoor de verschillende hoogwaardige functies van dit type versnellingsbak in de praktijk eenvoudig en betrouwbaar bruikbaar worden gemaakt. Gepatenteerd is ook de bediening via de versnellingshendel met twee schakelwegen op de middentunnel en het schakelaarsysteem op het stuurwiel - voorzieningen die in beslissende mate bijdragen tot verhoging van het rijplezier. Porsche heeft inmiddels licenties verleend aan automobielfabrikanten en toeleveranciers. De meeste automatische versnellingsbakken met dubbele functie zijn dus gebaseerd op patenten van Porsche. 'CVTip' is een gedeponeerd handelsmerk van Porsche AG.

Porsche heeft in 1989 als eerste automobielfabrikant ter wereld de Tiptronic voor getrapte automaten in serieproductie aangeboden - en daarmee wereldwijd een nieuwe ontwikkeling op gang gebracht. Als nieuw product van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Weissach is nu de CVTip beschikbaar, die in 1991 voor het eerst aan de vakmedia werd gepresenteerd.

Net als de Tiptronic biedt ook de CVTip de mogelijkheid van handmatige schakeling zonder onderbreking van de trekkracht. De bestuurder maakt bij het schakelen gebruik van vaste versnellingen, zoals hij dat gewend is. Met de CVTip in deze functie worden voor het rijden nieuwe mogelijkheden gecreëerd, bijvoorbeeld vergroting van het aantal versnellingen met zeer kort opeen liggende trappen en een zelflerende aanpassing aan de rijstijl van de bestuurder en de rijweerstand. Deze 'virtueel' getrapte versnellingsbak heeft alle voordelen van de traploosheid; voor het schakelen' van de ene versnelling naar de andere hoeven bij de oplossing van Porsche geen koppelingen en remmen synchroon te worden geopend en gesloten met alle gecompliceerde besturingssystemen die daarvan deel uitmaken. In plaats daarvan wordt de verandering van de overbrengingsverhouding in de variator (ketting/'duwband') traploos gerealiseerd. In combinatie met een aan de eisen aangepast dynamisch verstelmechanisme is het CVTip-concept van Porsche superieur aan traditionele automatische versnellingsbakken wat betreft de kwaliteit en snelheid van het schakelen.

De voordelen van de CVTip-versnelling voor de klant:
- reductie van het brandstofverbruik verbetering van de rijprestaties
- verhoging van het schakelcomfort en de schakelsnelheden
- verlaging van het toerental, speciaal bij ritten over de autosnelweg toename van het rijplezier

- betere concentratie op het wegverkeer

- lager gewicht

CVTip is nog niet opgewassen tegen het grote vermogen van Porsche-sportwagens. Maar de versnellingsbakspecialisten in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum bij Porsche zijn doende, het toegestane koppel verder te verhogen. Daarnaast moeten de bijzondere rijdynamische eigenschappen en het grote rijplezier volgens de Porsche-maatstaven worden gewaarborgd.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie