Compaq, Microsoft Cisco: eerste ASP Center van Europa

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000
Compaq, Microsoft en Cisco creëren eerste ASP Competence Center van Europa

Complete faciliteiten voor ASP softwaremigratie, benchmarking en snelheidstesten in Compaqs Europese technologiecentrum

Gouda, 22 maart 2000 - Compaq, Microsoft en Cisco Systems maken de oprichting bekend van het eerste Application Service Provider (ASP) Competence Center van Europa, bestemd voor softwareontwikkelaars, ASP's en datacentra. Het ASP Competence Center zal fungeren als een centrale locatie voor organisaties, die 'software als service' willen gaan aanbieden. Het centrum biedt zowel ondersteuning bij de technische ontwikkeling als bij de uiteindelijke implementatie voor de klant. Het centrum is ondergebracht bij Compaqs Europese technologiecentrum in het Franse Sophia Antipolis (nabij Nice) en zal in april 2000 van start gaan.

Serviceaanbieders maken gebruik van Internettechnologie om uiteenlopende oplossingen aan te bieden, variërend van traditionele Internettoegang en het huisvesten van e-commerce sites, tot 'applicatie-hosting' of applicatieverhuur. Dit laatste stelt klanten in staat om ook gebruik te maken van complexere toepassingen, bijvoorbeeld voor kennismanagement en enterprise resource planning (ERP). Analisten voorspellen dat de Europese ASP-markt de komende jaren zal groeien van 293 miljoen dollar in 1998 tot meer dan 7,1 miljard dollar in 2003 (1). Het ASP-model is geschikt voor bedrijven van elke omvang, maar in het bijzonder kleine en middelgrote bedrijven profiteren van de aanzienlijke technische en financiële voordelen die dit model biedt, in vergelijking met de traditionele manieren om software en licenties aan te schaffen. Deze voordelen hebben betrekking op gegarandeerde Service Level Agreements (SLA's), lagere kosten, lagere totale eigendomskosten (TCO), vereenvoudigde betaling en snellere beschikbaarheid van de nieuwste versies van producten en services.

Compaq, Microsoft en Cisco Systems hebben de vereiste financiële middelen, software, hardware, netwerkinfrastructuur en services bij elkaar gebracht, aangevuld met een aanzienlijke technische expertise en personeel. Hierdoor kunnen de bedrijven garanderen dat:

* onafhankelijke softwareleveranciers (ISV's) die hun toepassingen via het web beschikbaar willen stellen, over een snel en weinig risicovol technisch migratiepad kunnen beschikken. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van Microsofts Windows DNA 2000 en Windows Terminal Services, in combinatie met de intelligente netwerkarchitectuur en services van Cisco IOS.
* ASP's en bedrijven die datacentra hebben geïmplementeerd, de gelegenheid hebben om snelheidsmetingen te verrichten en de werkzaamheid van nieuwe dataconcepten te testen. Hierdoor kunnen potentiële klantenscenario's realistisch worden gereproduceerd en kunnen workshops voor klanten worden georganiseerd.

Het ASP Competence Center concentreert zich op de drie basisvereisten om met succes een applicatie via het web beschikbaar te stellen.

Technologie en services voor datacentra
Een ASP is het perfecte voorbeeld van een klant die de eersteklas betrouwbaarheid, beschikbaarheid en schaalbaarheid vereist van Compaqs NonStop eBusiness-oplossingen. Compaq levert toonaangevende bedrijfskritische producten, technologieën en services voor ASP's en bedrijven met datacentra. Het ASP Competence Center maakt gebruik van bestaande faciliteiten in Compaqs Europese technologiecentrum in Sophia Antipolis, waaronder het Windows 2000 Laboratory, het Telecommunications Competence Center en diverse services voor benchmarking, 'proof-of-concept' en het overzetten van applicaties naar een ander platform.
Ontwikkelplatform
Voor ISV's vormt Windows DNA 2000 de snelste en minst risicovolle manier om hun applicaties via het web beschikbaar te stellen, onder meer vanwege de naadloze integratie met backoffice-toepassingen en de aanwezigheid van een uitgebreide ontwikkelgemeenschap. Door hun services op het veelvuldig gebruikte Windows DNA 2000-platform te baseren, kunnen ASP's en datacentra hun klanten een grote hoeveelheid applicaties via het web aanbieden. Dit wordt gerealiseerd in combinatie met de zeer goede prijs/prestatie-verhoudingen van Compaq-hardware en de interoperabiliteit en beheersbaarheid van Cisco's IOS.

Netwerkinfrastructuur
Cisco's inspanningen om een betrouwbare, beheerbare en veilige infrastructuur voor 'hosted applications' te realiseren, komen in dit ASP Competence Center volledig tot uiting. De cruciale elementen van een ASP-omgeving, zoals QoS en beveiliging, zijn gebaseerd op de Cisco IOS-architectuur en andere services van het bedrijf. De combinatie van IOS en Windows 2000 maakt voorts een optimaal gebruik van Active Directory mogelijk en biedt een naadloze integratie van de verschillende netwerkenlagen, van de applicatiebewuste infrastructuur tot aan de desktop. Door deze samenwerking kunnen ASP's profiteren van een gestroomlijnde implementatie en uitstekende managementmogelijkheden van hosted application services voor hun klanten, wat resulteert in lagere eigendomskosten.
De lancering van het eerste Europese ASP Competence Center vormt tevens het startschot voor een gezamenlijke 'Powering ASP Roadshow' in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Deze show duurt van april tot juli 2000 en is bedoeld voor Internet Service Providers en bedrijven die van plan zijn zich als ASP te profileren. De show zal de beschikbare functionaliteit van de Powering ASP Alliance in detail demonstreren. Het geheel is ontworpen om klanten te helpen hun applicaties via het web beschikbaar te maken op basis van een robuuste infrastructuur, waardoor zij hun time-to-market verder kunnen verkorten.

Gerard van de Aast, vice-president en algemeen manager van de Enterprise Solutions and Services Group van Compaq EMEA, merkt hierover op: "De Powering ASP Alliance biedt vooraanstaande oplossingen, die gebaseerd zijn op technologieën en services voor datacentra, netwerkinfrastructuur en de Windows DNA-architectuur. Compaqs bijdrage bestaat uit de inbreng van onze expertise op het gebied van telecommunicatie, ons uitgebreide servicenetwerk, 's werelds grootste distributiekanaal en onze NonStop computerplatforms."

(1) Bron: Gartner Group en Dataquest

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is 's werelds grootste leverancier van computersystemen. Compaq ontwerpt, ontwikkelt, produceert en levert een breed scala aan services en hardware- en softwareoplossingen, waaronder toonaangevende oplossingen voor enterprise computing, fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, zakelijke mobiele en desktopproducten, en consumenten PC's voor de NonStop Internetwereld. Compaq-producten en -diensten worden verkocht in meer dan 200 landen, rechtstreeks aan bedrijven, via een netwerk van geautoriseerde Compaq-marketingpartners. Compaq levert haar producten en diensten voornamelijk aan het bedrijfsleven, thuisgebruikers, de overheid en onderwijsinstellingen. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

Compaq, Registered U.S. Patent and Trademark Office. Product names mentioned herein may be trademarks and/or registered trademarks of their respective companies. This release contains forward-looking statements based on current expectations that involve a number of risks and uncertainties. The potential risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially include implementation of a new model of distribution; the failure of systems associated with order fulfillment; changes in product mix; inventory risks due to shifts in market demand; continued competitive factors and pricing pressures; market responses to pricing actions and promotional programs; volatility of certain equity investments; component shortages; and instability in developing countries that may affect operations. Further information on the factors that could affect Compaq's financial results are included in its SEC filings, including the latest annual report on Form 10-K, and the latest quarterly report on Form 10-Q.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jeanette de Wilde, tel. 0182 - 565807, e-mail: (Jeanette.dewilde@compaq.com) Of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Marenthe de Nijs, tel. 023 - 5628208, e-mail: (marentheden@monogram.nl)