ROVER zoekt kandidaten voor jaarlijkse Reizigersprijs

Datum nieuwsfeit: 23-03-2000
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

ROVER zoekt kandidaten voor jaarlijkse Reizigersprijs

Ook dit jaar wil ROVER weer een Reizigersprijs uitreiken aan een persoon, bedrijf of organisatie die van bijzonder belang is (geweest) voor openbaar vervoer-reizigers. Vorig jaar ging de prijs naar een conductrice van NS, vanwege haar uitzonderlijke dienstverlenende instelling.

In de afgelopen periode is het thema (sociale) veiligheid veelvuldig in het nieuws geweest. Het gevoel van (sociale) veiligheid wordt minder, niet alleen op straat maar ook in het openbaar vervoer. ROVER is daarom op zoek naar projecten en/of personen die op enigerlei wijze een positieve bijdrage hebben geleverd om dat gevoel van onveiligheid te verminderen. De vereniging roept reizigers op om deze te melden. Eigen ideeën ter verbetering van de veiligheid mogen ook worden aangedragen. Daarbij is van belang dat het waardevol moet zijn voor een grote groep reizigers. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een hangplek voor jongeren in de tram; extra controleurs; een schone, lichte en kleurige omgeving; de inzet van jongeren als veiligheidsambassadeurs, enzovoort.

Mogelijke projecten die een wezenlijk positieve bijdrage hebben geleverd of kunnen leveren aan de veiligheid van OV-reizigers kunnen gemeld worden aan de jury, met vermelding van de volgende gegevens (op maximaal één A4-tje):

- de naam van de persoon of organisatie, het adres en telefoonnummer;
- een omschrijving van het doel en de resultaten;
- eventueel de kosten, of een inschatting daarvan.
De jury bestaat uit:
mevrouw J. Stam, voorzitter van het LOCOV
mevrouw L. Gaaikema, NS Reizigers
de heer D.V. Hindriks, lid Tweede Kamer (PvdA)
Jhr. drs. A.L.F.M. Testa, directeur GVB Amsterdam Annet de Wit, bestuurslid ROVER, voorzitter van de jury
Begin mei zal de jury de nominaties vaststellen. Op 20 mei, tijdens de algemene ledenvergadering van ROVER, zal de keus van de jury bekend worden gemaakt en zal de Reizigersprijs worden uitgereikt aan de nummer één van de lijst. Natuurlijk zal ROVER het project daarna promoten, in de hoop dat instanties het over gaan nemen.

Reacties kunnen (uiterlijk tot 28 april 2000) worden gestuurd naar: ROVER,
t.a.v. jury Reizigersprijs,
postbus 2132,
3800 CC Amersfoort,