Aanbieding zwartboek alcoholreclame en -marketing

Plaats: Nieuwspoort
Datum: donderdag 23 maart
Tijd: 12.00 uur

De Stichting Alcoholpreventie en het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) presenteren 'Some things only happen after dark...', een zwartboek over de reclame- en marketingpraktijken van de alcoholbranche.
Het zwartboek zal door Hans Krosse, directeur van het NIGZ, en Els Blaak, secretaris van de Stichting Alcoholpreventie, worden aangeboden aan de Commissies Volksgezondheid van de Eerste en Tweede Kamer.

Uit het zwartboek blijkt onder meer dat er veel meer geld wordt besteed aan alcoholreclame en -marketing dan tot nu toe werd aangenomen.
Verder toont onderzoek overtuigend aan dat de Code voor Alcoholhoudende Dranken systematisch wordt omzeild of overtreden wanneer het gaat om reclame die is gericht op jongeren, of reclame rond het thema sport en, sedert enige maanden in toenemende mate, reclame waarin gezondheidsclaims voor alcoholhoudende dranken (met name wijn) zijn opgenomen.

Van de tachtig klachten die de afgelopen twee jaar zijn ingediend, is 58 procent toegewezen door de Reclame Code Commissie, een duidelijk teken dat er veel mis is met de toepassing van de Code in de Alcoholbranche. Daarnaast is een groot 'grijs gebied' in kaart gebracht, waar de alcoholbranche de grenzen van Code voortdurend uittest en regelmatig de principes van de Code tart. Omdat de reclame in dit grijze gebied wel de geest van de Code overschrijdt maar vaak net niet de letter, kan daartegen niet worden opgetreden.

Op grond van het grote aantal klachten heeft Minister Borst de alcoholbranche opgedragen de Code aan te scherpen. Dit had voor november 1999 gebeurd moeten zijn, maar er is inmiddels nog steeds geen nieuwe Code.

Het NIGZ en de Stichting Alcoholpreventie concluderen op basis van de gegevens uit het zwartboek dat aanscherping van de Code de tekortkomingen ervan onvoldoende zal ondervangen en dringen aan op het vervangen van de zelfregulering door wetgeving.

Einde persbericht

----

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Alcoholpreventie, J.F. Kennedylaan 99, 3981 GB Bunnik, afdeling Voorlichting (M.Bakker), tel.: 030-6565041, e-mail: stiap@xs4all.nl; of met het NIGZ, Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie: Ir. W.E. van Dalen, campagneleider 'Drank maakt meer kapot dan je lief is': 0348-437639. www.alcoholvoorlichting.nl

21 mrt 00 10:02