Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

CBS: Optimisme consument over economie houdt aan

Datum nieuwsfeit: 23-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

CBS

Optimisme consument houdt aan

Het vertrouwen van de consument in de economie is in maart even groot als in februari. De indicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 25. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid zijn vrijwel onveranderd. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Oordeel economisch klimaat blijft gelijk
De consument is in maart vrijwel even positief over het economisch klimaat als in februari. Het oordeel over de afgelopen twaalf maanden blijft gelijk, de mening over het komende jaar is iets verbeterd. In de eerste drie maanden van 2000 is de consument duidelijk positiever over de economie dan vorig jaar.

Koopbereidheid nog steeds stabiel op hoog niveau
De koopbereidheid van de consument is in maart gelijk aan die in februari. Al een jaar lang schommelt de indicator voor de koopbereidheid rond de 22 punten. Dit is vergelijkbaar met het hoge niveau van de zomer van 1998. De consument blijft het een gunstige tijd vinden voor grote aankopen zoals bijvoorbeeld de aanschaf van koelkasten of televisies.
Hogere arbeidsparticipatie achtergrond hoger vertrouwen De sterke stijging van het consumentenvertrouwen in de afgelopen jaren hangt vooral samen met de ruimere arbeidsmarktkansen, zo blijkt uit een analyse van het CBS. Tussen 1995 en 1999 is het gemiddelde consumentenvertrouwen achttien punten gestegen. Bij groepen waar de arbeidsdeelname meer dan gemiddeld is toegenomen, is ook het consumentenvertrouwen meer dan gemiddeld gestegen. Zo nam bij vrouwen het vertrouwen met twintig punten toe, bij jongeren met 22 punten en bij eenoudergezinnen met 29 punten. Aan de andere kant is het vertrouwen van 65-plussers slechts twaalf punten opgelopen. Deze groep heeft juist niet kunnen profiteren van de ruimere arbeidsmarkt.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen.
De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten. Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie